Antiquanova - Jošt Lucemburský


Náhled - Antiquanova - Jošt Lucemburský

Replika dukátu
Rytec: Petr Soušek
Razila Antiquanova

průměr: 21mm
hmotnost: 3.45 g
ryzost: 999,9/1000 Au
hrana: hladká
provedení: b.k..
náklad: neomezen
emise: 2000





Jošt Lucemburský

Jošt Lucemburský
Gelnhausenův kodex

 


 

 



 

Jošt Lucemburský

Jošt Lucemburský Jošt Lucemburský

Replika dukátu
Rytec Petr Soušek
Razila Antiquanova

průměr: 21mm
hmotnost: 3.45 g
ryzost: 999,9/1000 Au
hrana: hladká
provedení: b.k..
náklad: neomezen
emise: 2000




Chcete vědět, co znamenají zkratky Proof | B.k. | Patina ?



Doporučujeme:
- Giuseppe Arcimboldo - stříbro
- Giuseppe Arcimboldo - zlato
-
Codex Gigas - Ďáblova bible - sada zlatých medailí
- Codex Gigas - Ďáblova bible - sada stříbrných medailí 
- Florén Jana Lucembruského
- Dukát Matyáše II.

Jošt Lucemburský (1351 – 18. leden 1411) – moravský markrabě, král Svaté říše římské a braniborský kurfiřt. Byl synovcem krále Karla IV. Známý je také jako Jošt Moravský.

Jošt z dynastie Lucemburků byl velmi ambiciózním a obratným politikem. Moravským markrabětem se stal v roce 1375, o správu země se však musel dělit s nejmladším bratrem Prokopem Lucemburským. Jejich vzájemná rivalita a nesnášenlivost však přerostky až ve vleklý vojenský konflikt.

Od roku 1383 Jošt působil ve významné funkci generálního říšského vikáře pro Itálii, do níž ho jmenoval král Václav IV.

Další postup v kariéře i cestu k bohatství mu otevřely kontakty s bratrancem a králem Zikmundem Lucemburským, jehož finančně podporoval. Za půjčku, která Zikmundovi dopomohla na uherský trůn, obdržel Jošt (spolu s bratrem Prokopem) Prešpurk a část západního Slovenska. Jelikož král nebyl schopen peníze vrátit, přišel si Jošt na další výhody: získal Braniborsko a mohl disponovat říšským kurfiřtským hlasem. Od Václava IV. pak dostal správu nad lucemburským hrabstvím a alsaským fojtstvím.

Jošt Lucemburský byl ochoten se pragmaticky postavit na tu stranu konfliktu, která byla pro něj momentálně výhodná. Dokázal to i ve vztahu ke králi Václavu, když se v roce 1394 postavil do čela revoltující panské jednoty a později otočil a krále zase podporoval. Joštovy ambice dosáhly takové úrovně, že v roce 1400 kandidoval na titul krále Svaté říše římské. V opakované volbě 14. ledna 1410 se mu skutečně podařilo těsně zvítězit a odsunout tak Zikmunda na druhé místo.

Přesto, že Morava za Joštovy vlády trpěla, nelze jemu, a vůbec moravským Lucemburkům, upřít přínos při velebení Brna. Za Joštovy éry byla obnovena také brněnská mincovna.

Titulu římského krále si však ambiciózní vládce dlouho neužil, neboť 18. ledna 1411 na hradě Špilberk zemřel. Pohřben byl 20. února téhož roku v kostele svatého Tomáše v Brně. V roce 1999 byla provedena odborná expertíza Joštových ostatků, která potvrdila jejich totožnost.

POZNÁMKA
Medaile není zobrazena ve skutečné velikosti. Kliknutím na obrázek se zvětší.
K medaili je dodáván certifikát potvrzující její parametry.
Do prodejní ceny se nyní promítá pohyb cen na trhu drahých kovů.

DPH 21% v ceně

KATEGORIE
- České medaile ze zlata, stříbra, platiny > Repliky historických mincí

DOSTUPNOST
Dostupnost zboží: Centrála - dostupnost na prodejnách ?
kód: CRM512 - Jošt Lucemburský - Vyprodáno.

KREDIT
Kredit pro věrnostní program ZLATÉ MINCE
kód: CRM512 nákupem získáte +18,00 ZM




ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Přinášíme dva úryvky z publikovaných článků:

Holandská Grand Prix za medailérskou tvorbuHolandská Grand Prix za medailérskou tvorbu
Dne 11. února 2012 byla v Teylers Museu v holandském Haarlemu udělena nová cena za současnou medailérskou tvorbu, která je díky své výši 10 000 eur největším mezinárodním oceněním v tomto oboru.

Iniciativa pro vznik této ceny vzešla od numismatika Jaap van der Veena, po němž je tato cena také pojmenována – její oficiální název zní: Cena Jaap van der Veen a Teylerova muzea za současnou medailérskou tvorbu. Historicky prvním medailérem poctěným touto cenou se stal český umělec Otakar Dušek (1974). Ocenění si vysloužil za svou pamětní stříbrnou medaili Kursk-1943. Součástí ocenění je kromě finanční odměny i vydání katalogu a uspořádání výstavy – ta je k vidění do 9. září 2012 v Teylers Museu (obr. 1).

Zahájení

Zatímco pozvaní hosté přicházeli po úvodní recepci do slavnostního sálu, kde měl proběhnout ceremoniál předání ceny, věnoval oceněný medailér panu Jaap van der Veenovi soukromou prohlídku vystavených medailí v prostorách galerie muzea. Oba pánové využili služeb vynikající tlumočnice slečny Beatrijs Irving, která se s bravurou sobě vlastní pohybovala mezi češtinou a holandštinou a její pomoc tak byla neocenitelná (obr. 2).

Slavnostní ceremoniál sobotního odpoledne zahájila ředitelka Teylers Musea, paní Marjan Scharloo gratulací Jaap van der Veenovi k jeho 65. narozeninám. Zároveň mu předala věcný dar – geodu a katalog výstavy Hulde, která v muzeu právě probíhala. Následně paní Scharloo přítomným přiblížila historii a poslání muzea. Zejména se zmínila o kolekci čítající 1500 kusů medailí, jejichž prvním sběratelem byl sám zakladatel muzea Pieter Teyler. Poté byla přítomným přiblížena geneze nové velké ceny za současnou medailérskou tvorbu.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2012



Ze světa kovových známek (15) Reklamní známky
Reklamní neboli adresní známky nejsou, podobně jako kouzelnické ražby, při striktním výkladu numismatiky považovány za materiál náležící do oboru, protože až na výjimky nezastupovaly žádnou z funkcí peněz, viz definici M+B 3/2013 str. 16.

Aby byly uchovávány a stále držiteli připomínaly vydavatele, byly efektního provedení připomínající mince, nebo měly vzbudit dojem, že jsou talismanem pro štěstí, což na nich často bývá i uvedeno a mají proto vyobrazené symboly štěstí, nejčastěji čtyřlístky a podkovy. Svým charakterem se podobají spíše medailím, jimž se ve svých vrcholných provedeních přibližují. Určitě ale není ztrátou času se těmito ražbami hlouběji zabývat.

Nejstarší české reklamní známky zachycuje již soupis sbírky českých ražeb W. Killiana z roku 1858 (obr. 1 a 23). Jejich ražba se rozšířila od přelomu 60. let XIX. století zejména v Praze, ale i v Plzni (obr. 2), Teplicích (obr. 3) i v jiných městech. Starší název adresní známky vznikl z toho, že na nich byla uvedena adresa vydavatele. Řada takových ražeb je z doby před jubilejní výstavou v Praze v roce 1891, kde se firmy prezentovaly honosnými známkami (obr. 4). Adresní známky byly připevňovány na dodávané výrobky jako reklamní pozornost, proto byly v ojedinělých případech opatřené dodatečně proraženými otvory. Tato praxe pokračovala i v době první republiky.
Zvláštním druhem reklamních známek byly hrací známky, které se dávaly jako pozornost při nákupech, a byly popsané v M+B 1/2013. Jejich neznámějším zástupcem jsou ražby Vilímkova nakladatelství v Praze s legendou Česká známka ku hře.
Známky s platnou mincí adjustovanou v hliníkovém prstenci opatřeném ražbou byly ražené počátkem XX. století v USA, od počátku následujícího století i v Německu1 a u nás. V době Rakousko-Uherska se vkládala jednohaléřová mince vzor 1892, v meziválečném období pětihaléř vzor 1923. Letopočet na vloženém platidle patrně limitoval dolní časovou hranici vzniku ražby nebo dokonce i známku datoval. Všechny mně známé ražby pražské firmy Wolf & Schleim mají vložený haléř ročník 19032 (obr. 5). Hliník byl z hlediska ražby účelových známek novým materiálem a známky textilního závodu v Rytířské ulici 26 mohou patřit k nejstarším hliníkovým účelovým ražbám u nás. Český výrobní původ těchto ražeb není jistý pro jejich značnou výrobní podobnost se soudobými ražbami z Německa.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2013

www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté mince. Zlaté slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2017 Zlaté mince - Numismatika