Bedřich Smetana


Náhled Averzní strany - Bedřich Smetana Náhled Reverzní strany - Bedřich Smetana

Stříbrná pamětní medaile
Autor: Jaroslav Bejvl
Rytec: Lubomír Lietava
Ražba: Česká mincovna

průměr: 50 mm
hmotnost: 42 g
ryzost: 999/1000 Ag
hrana hladká s opisem

provedení proof - limit 1000 ks




Bedřich Smetana

Bedřich Smetana. Stříbrná pamětní medaile.Bedřich Smetana. Stříbrná pamětní medaile.

SPECIFIKACE

Stříbrná pamětní medaile
Autor Jaroslav Bejvl
Rytec Lubomír Lietava
Ražba: Česká mincovna

průměr: 50 mm
hmotnost: 42 g
ryzost: 999/1000 Ag
hrana hladká s opisem

provedení proof - limit 1000 ks




Chcete vědět, co znamenají zkratky Proof | B.k. | Patina ?



Bedřich Smetana Bedřich Smetana (2. března 1824 - 12. května 1884) – geniální český hudební skladatel. Autor cyklu symfonických básní Má vlast, opery Libuše a dalších děl, patřících mezi české národní klenoty.

Bedřich Smetana se narodil v rodině zámeckého sládka Františka Smetany v Litomyšli, jako jeho jedenácté dítě a zároveň první syn. Poměrně zámožný otec byl milovníkem hudby a syna už ve čtyřech letech nechal učit hrát na housle, později na klavír. Malý, ale zároveň neobyčejně talentovaný Smetana, tak poprvé veřejně vystoupil už v šesti letech. Na akademii filozofů v Litomyšli okouzlil publikum předehrou k Aubertově opeře Němá z Portici.

Ve škole, s výjimkou první třídy, ke vzorným žákům nepatřil. Situace se zhoršila poté, kdy se rodina přestěhovala do Jindřichova Hradce. Po ukončení základní školy studoval v Jihlavě, Havlíčkově Brodě a v Plzni. Už v době gymnazijních studií Smetana složil dvě polky: Louisinu a Jiřinkovou. Přesto si uvědomoval, že jeho znalosti kompozice nejsou dokonalé, a proto odjel do Prahy, kde se tři roky učil pod vedením slepého hudebního profesora Josefa Proksche.

Otcova ekonomická situace se zhoršovala a nemohl si už dovolit udržovat syna na studiích. Proto si Bedřich přivydělával jako učitel hudby v rodině hraběte Leopolda Thuna. V té době komponoval hlavně instrumentální skladby, jeho snem bylo stát se slavným klavíristou (klavírní cyklus Bagately a Impromptus, 1844). V roce 1847 podnikl koncertní turné, které však skončilo neúspěchem.

Smetana toužil pomoci probouzejícímu se národu v hledání jeho identity, patřil ke generaci umělců Národního divadla.

Na podzim revolučního roku 1848 založil v Praze hudební ústav a příští rok se oženil. Jeho rodinné štěstí ale netrvalo dlouho: tři z jeho dcer postupně zemřely. Nejvíce Smetanu zasáhla smrt hudebně talentované Bedřišky, na jejíž památku složil klavírní Trio G moll.

V roce 1856 odjel do švédského Göteborgu. Při cestě navštívil svého dlouholetého přítele Ference Liszta. Ten jej inspiroval k napsání symfonických básní Richard III. (1858), Valdštýnův tábor (1859) a Hakon Jarl (1861). Do Prahy se Smetana vrací v roce 1861. Zatímco v zahraničí už získal značný ohlas, na domácí scéně se teprve musel prosadit. K uznání mu dopomohla jeho první opera Braniboři v Čechách, která po uměle vyvolaných odkladech zazněla až v roce 1866. O necelý půlrok později Smetana operou Prodaná nevěsta přesvědčil o svém talentu i většinu těch, kteří o něm dosud pochybovali. Úspěch mu otevřel brány do Prozatímního divadla, kde se stal dirigentem.

V roce 1868 představil svoji třetí operu Dalibor a začal pracovat na Libuši, kterou bylo později slavnostně otevřeno Národní divadlo. O šest let později měla premiéru komická opera Dvě vdovy. Bohužel krátce potom Smetanu potkala další tragédie: tehdy již známý skladatel přišel o sluch. Přesto začíná pracovat na monumentálním cyklu symfonických básní Má vlast. V roce 1875 odešel do ústraní ke své dceři, kde dále komponoval (opery Hubička, Tajemství, Čertova stěna, instrumentální skladby České tance a další).

V té době už bojoval s dotírající těžkou nemocí, která jej dovedla až do pražského ústavu pro choromyslné, kde 12. května 1884 zemřel. Podle posledních výzkumů je pravděpodobné, že jeho nemoc byla způsobena vleklým zánětem, v důsledku úrazu z dětství.

POZNÁMKA
Medaile není zobrazena ve skutečné velikosti. Kliknutím na obrázek se zvětší.
K medaili je dodáván certifikát potvrzující její parametry. 

DPH 21% v ceně

KATEGORIE
- České medaile ze zlata, stříbra, platiny > Medaile s kulturní tematikou

DOSTUPNOST
Dostupnost zboží: Centrála - dostupnost na prodejnách ?
kód: CRM38 Smetana - Vyprodáno.

KREDIT
Kredit pro věrnostní program ZLATÉ MINCE
kód: CRM38 nákupem získáte +9,00 ZM






24.1.2018: Nejlepší medailér na světě je čech. Dílo vynikajícího Otakara Duška, vám představujeme v novém oddílu LIMITOVANÝCH EDICÍ.

19.1.2018: ČNB připravuje emisi nové pamětní bankovky. Informace a možnost rezervace 100 Kč Pamětní bankova Alois Rašín. Jde o první pamětní bankovku ČNB vůbec.

18.1.2018: ČNB doplnila doplnila emisní plán roku 2019 o třetí bimetalovou minci 2000 Kč Zavedení československé koruny. Máte ji rezervovanou? Konec objednávkového období se blíží.

ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Úryvky z publikovaných článků:

20 Kč 2012 Nová varianta dvacetikoruny
Česká národní banka rozšířila počet verzí dvacetikorunových mincí v oběhu. Od října loňského roku vydává dvacetikoruny s nepatrně upraveným složením svrchní mosazné vrstvy.

Pro občany to neznamená žádnou změnu. S nově vyrobenými mincemi zaplatí za zboží a služby stejně jako se staršími dvacetikorunami, které zůstávají v platnosti.

Nové dvacetikoruny se od těch dříve vyrobených liší poměrem mědi a zinku v mosazi, která tvoří svrchní vrstvu mince. Rozdíl mezi oběma dvacetikorunami odhalí pouze náročná chemická expertíza.
Úpravu parametrů dvacetikoruny ražené od roku 2012 si vyžádala změna v nabídce dodavatelů materiálu pro její výrobu. Zahraniční mince ražené z obdobného materiálu jako je naše dvacetikoruna se v minulosti přestaly vyrábět, a proto došlo k výraznému zmenšení počtu a nabídky potenciálních dodavatelů střížků pro výrobu mince se stejnými parametry, které měla původní dvacetikoruna.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2013.



Historická mince jako inspirace Medailéři a pražský groš
Oběžné mince a medaile měly vždy leccos společného, přinejmenším výtvarnou formu a autora.

Ve starých mincovnách uměli řezači želez udělat podle objednávky stejně dobře razidlo pro minci i pro medaili. Kupodivu ani dnes se tahle souvislost úplně neztratila. V seznamech realizací mnoha soudobých medailérů najdeme vedle sebe medaile i mince. V osobě jejich autora však můžeme pozorovat ještě jednu, méně obvyklou vazbu.

Zvláštní případ propojení mince a medaile nastane ve chvíli, kdy si umělec vypůjčí starý mincovní obraz pro svou aktuální práci. Není přitom důležité, jestli právě pracuje na medaili nebo pamětní minci, protože ta má, navzdory nominálu, blíž k medaili než k oběžné minci. Zápůjček tohoto druhu bývá kupodivu dost. Bude to tím, že reliéfy dobových mincí nesou ve svých pregnantních kompozicích množství informací vyjádřených úspornými a přitom účinnými výtvarnými prostředky. Využití se tedy přímo nabízí. V mincovních reliéfech jsou asi nejvýraznější figurální motivy, zejména hlavy, poprsí nebo celé figury. Dále mince disponují například motivy heraldickými, reliéfy staveb a jejich souborů, také mnoha věcnými náměty a jejich skladbami. To vše, kromě již zmíněného nominálu, doplňuje ornament, dobové písmo a někdy, zejména v pozdějších dobách, i letopočet..

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 6/2013

www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté mince. Zlaté slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2018 Zlaté mince - Numismatika