Medaile Josef Hlávka


Náhled Averzní strany - Medaile Josef Hlávka Náhled Reverzní strany - Medaile Josef Hlávka

Pamětní medaile z ryzího zlata.
Autor: ak. soch. Zbyněk Fojtů
Rytec: Lubomír Lietava

průměr: 28 mm
hmotnost: 15.56 g
ryzost: 999,9/1000 Au
hrana: hladká, číslovaná
limit: 200 ks číslovaných
emise: duben 2008




Medaile Josef Hlávka

Pamětní medaile z ryzího zlata.
Autor ak. soch. Zbyněk Fojtů
Rytec Lubomír Lietava

průměr: 28 mm
hmotnost: 15.56 g
ryzost: 999,9/1000 Au
hrana: hladká, číslovaná
limit : 200 ks číslovaných
emise: duben 2008




Chcete vědět, co znamenají zkratky Proof | B.k. | Patina ?




Možná Vás zaujme:
-
100. výročí  úmrtí Josefa Hlávky - stříbrná mince

Josef Hlávka (15. 2. 1831 – 11. 3. 1908) – úspěšný stavební podnikatel, architekt a nejznámější český mecenáš. Projektoval a stavěl na území celého rakouského mocnářství.

Josef Hlávka se narodil v Přešticích nedaleko Plzně v rodině nemajetného purkmistra Antonína Hlávky a jeho ženy Anny. Po absolvování gymnázia v Klatovech a Kolíně a reálky v Praze studoval nejprve na pražské technice a posléze na Akademii výtvarných umění ve Vídni. Během let 1856 – 1859 díky stipendiu cestoval po Evropě. V začátcích kariéry mu velmi pomohl František Šebek, který jej nejprve jmenoval ředitelem své stavební kanceláře a po svém odchodu do důchodu mu ji celou odkázal.

Během let 1860 – 1870 postavila Hlávkova stavební kancelář 142 staveb, které i přes vysoký počet zaměstnanců Hlávka sám osobně řídil či kontroloval. Z tohoto období pochází například stavba Zemské porodnice v Praze či kostel lazaristů ve Vídni. Svou největší zakázku Hlávka přijal v roce 1860. Od tehdejšího ministerstva kultury a vyučování dostal zadáno vypracování projektu rezidence řecko – pravoslavného biskupa v Černovcích, hlavním městě Bukoviny (nyní součást Ukrajiny). Projekt byl schválen roku 1863 a v březnu 1864 byl položen základní kámen celého komplexu. Metropolitní rezidence, kněžský dům, seminář a chrám byly dokončeny roku 1870, celý areál o několik let později.

Ve stejném období byl Hlávka také stavitelem Dvorní opery ve Vídni. Pracovní vytížení a namáhavé cestování mezi Prahou, Vídní a Černovcemi si vybralo svoji oběť na Hlávkově zdraví. Roku 1869 jej postihl kolaps. Nucenou přestávku v kariéře využil k přehodnocení svého dosavadního života a od roku 1882 až do své smrti v roce 1908 se systematicky věnoval mecenášské činnosti.
 
Zámek v Lužanech se stal centrem vzdělanosti a kultury – pobýval zde mimo jiné Max Švabinský, Mikoláš Aleš, Julius Zeyer, Jaroslav Vrchlický a mnoho dalších umělců, z nichž většinu Hlávka také finančně podporoval. Velkou měrou se Hlávka zasloužil také o záchranu Karlova mostu. Roku 1890 se po velké povodni zřítila část mostu a uvažovalo se dokonce o jeho stržení. Hlávka však vypracoval expertizu, prosadil projekt jeho obnovy, dohlížel na všechny práce a rekonstrukci i částečně financoval.

O rok později vznikla jeho přičiněním Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, na jejíž fungování daroval 200 tisíc zlatých. Vrcholem Hlávkovy mecenášské činnosti se stalo založení Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových, které učinil dědicem veškerého svého jmění. Posláním Nadání bylo sloužit k podpoře všem vědeckým, literárním a uměleckým snahám českého národa, k podpoře vynikajících nemajetných studentů a k dobročinné činnosti v jeho bydlišti. I přes mnohé pokusy o jeho zrušení či alespoň omezení jeho fungování během let německé okupace i za období komunistické vlády, se nikdy Nadání nepodařilo zrušit a stalo se tak nejstarší nadací nepřetržitě fungující do dneška.

Text: podle materiálů Hlávkovy nadace Kdo byl kdo v našich dějinách do r. 1918, kolektiv autorů, Libri, Praha 1993

POZNÁMKA
Medaile není zobrazena ve skutečné velikosti. Kliknutím na obrázek se zvětší.
K medaili je dodáván certifikát potvrzující její parametry. 


 

Josef Hlávka
(15. 2. 1831 – 11. 3. 1908)

"Josefu Hlávkovi jsme dodnes mnoho dlužni. Je tomu i proto, že pro každou minulou historickou epochu byl více či méně nepohodlný. První republika se jen těžce vyrovnávala s Hlávkou pro jeho loajalitu k Rakousko – Uherskému státu, za fašistického režimu byl zatracován pro svoje ryzí vlastenectví a za komunistické diktatury nenáviděn proto, že si sám ještě za svého života „znárodnil“ svůj vlastní majetek ve prospěch vědy, nadací, umění a studentů. A tak snad teprve nyní můžeme zhodnotit mimořádný Hlávkův význam pro českou vědu, umění a vzdělanost. Uvědomit si, že to, co Hlávka konal, konal vždy z vyššího principu mravního vyplývajícího z jeho hlubokého křesťanství."

Karel Ksandr

 

DPH 21% v ceně

KATEGORIE
- České medaile ze zlata, stříbra, platiny > Medaile s kulturní tematikou

DOSTUPNOST
Dostupnost zboží: Centrála - dostupnost na prodejnách ?
kód: CRM142 Josef Hlávka - 24 hodin

KREDIT
Kredit pro věrnostní program ZLATÉ MINCE
kód: CRM142 nákupem získáte +62,00 ZM



NÁKUP BEZ REGISTRACE
Nejste sběratel? Objednejte si rychle a pohodlně i bez registrace. Je to snadné. CRM142 - Medaile Josef Hlávka Vám doručíme dobírkou České pošty. (poštovné, dobírkovné a pojištění v ČR ve výši 150 Kč).

Počet:

cena 19900 Kč/1 ks včetně DPH *

Jméno:

!

Adresa:

!

Město:

!

PSČ:

!

Telefon:

!

E-mail adresa:

!


* Cena je včetně DPH. Koupí se nezavazujete k dalším odběrům. Zboží nad 10.000 Kč zasíláme až po provedení platby předem (zálohovou fakturu zašleme na Váš e-mail).

Chcete mít na obrazovce víc informací o tomto produktu? OTOČTE VÁŠ MOBIL!

Na širší obrazovce víc uvidíte...


ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Přinášíme dva úryvky z publikovaných článků:

Mince v prostoru Stereoskopické zobrazení ve službách numismatika
Stereoskopické (někdy též poněkud nesprávně 3D) technologie jsou dnes všude kolem nás, útočí na nás už nejen v kinech, ale i z obrazovek moderních monitorů, televizorů a mobilních telefonů.

Stereoskopické (někdy též poněkud nesprávně 3D) technologie jsou dnes všude kolem nás, útočí na nás už nejen v kinech, ale i z obrazovek moderních monitorů, televizorů a mobilních telefonů. Podvědomě máme tzv. „3D“ technologie spojeny s faktem, že si za tyto high-tech vymoženosti budeme muset připlatit a výsledek ne vždy zcela splní naše očekávání. Ukážeme si, že ani jedno ani druhé není tak úplně pravda.

Stereoskopické obrázky jsou dokonce starší než klasická fotografie a k jejich vytvoření nebudeme mimo již běžně využívaného vybavení (fotoaparát, scanner) potřebovat žádné vymoženosti, které by nebylo možné pořídit doslova za pár desítek korun. Sami budete moci posoudit, zda může být možnost vytvořit a sdílet „3D“ zobrazení mince či detailu mincovního reliéfu numismatikovi v něčem přínosná, či zda se jedná o zpestření, které pouze nikterak významně rozšiřuje již stávající možnosti.
Návody, jak vytvořit podklady pro většinu běžných stereoskopických technik lze bez větších obtíží nalézt na internetu, velice kvalitně jsou v tomto ohledu zpracovány např. stránky Klubu stereoskopické fotografie, kde si mohou zájemci o stereoskopické zobrazení nastudovat celou problematiku hlouběji.1 S nejmodernějšími technologiemi, kterým tento text není věnován, se může zájemce seznámit např. na stránkách Gali-3D.2 Velmi jednoduše lze říci, že ať už se jedná o aktivní či pasivní technologie, ve všech případech jde o doručení mírně odlišných záběrů do každého oka, což mozek interpretuje jako prostorový vjem (stejným způsobem vnímá naše mysl i okolní prostor). Předložený text si neklade za cíl vyčerpávajícím způsobem prezentovat problematiku všech dostupných stereoskopických technik, zaměřuje se především na ty snáze dostupné, tzv. pasivní „3D“ technologie. V následujícím textu se proto omezíme pouze na nejnutnější fakta a pojmy a ukážeme si některé tipy, které umožní zpracování kvalitních podkladů pro vytváření stereoskopického zobrazení mincí nebo jejich detailů. Zájemcům o především historické aspekty stereofotografie je možné doporučit diplomovou práci M. Musila.3 Problematika anaglyfů je podrobněji diskutována v diplomové práci H. Nečasové.4 Řadu vyčerpávajících informací včetně elektronických knih o stereoskopii lze nalézt na webu Stereoscopic Displays and Applications (v angličtině).5

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2012.



Ze světa kovových známek (16) Materiály účelových známek (1)
Jedním z problémů, které doprovází systematické studium účelových známek, je v některých případech přesné určení kovů či slitin užitých k jejich výrobě.

Jednalo až na nepatrné výjimky o ražby z obecných kovů, jejichž chemické složení, na rozdíl od soudobých mincí, nebylo většinou zaznamenáno. Stanovit kov jednoduše rentgenofluorescenční analýzou (RFA) je pro současnou malou dostupnost a nákladnost této metody pro šetření tisíců ve sbírkách rozptýlených účelových známek zatím nemyslitelné.

Kov všech starších známek s majoritním podílem mědi byl v literatuře 19. století označen za měď nebo zkratkou Æ latinského slova aes s neurčitým významem kov, měď, bronz (spěž). Nemáme tak nikdy jistotu, jde-li o měděné nebo bronzové ražby či dokonce mosaz. K podobnému dilematu dochází u známek z cínu, olova a jejich slitin a u známek z bílého kovu připomínajícího stříbro. Ničím nepodložené často nesprávné odhady sběratelů a sestavovatelů aukčních katalogů vnášejí do problematiky materiálů účelových známek pouze chaos, protože rozdílné údaje o kovech známek vzbuzují mylné domněnky o více materiálových modifikacích, i když jde zpravidla o jednu ražbu. U známek ražených ve 20. století je situace již jasnější. Nabídkové katalogy ražebny Karnet a Kyselý zmiňují k ražbě známek užívané kovy, žižkovská firma razila z mědi, mosazi, poniklovaného zinku a hliníku. Uveďme, jaké kovy a slitiny se používaly při výrobě našich účelových známek.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 6/2013

www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté mince. Zlaté slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2017 Zlaté mince - Numismatika