Letadlo Bohemia - 1 Oz stříbro Proof


Náhled Averzní strany - Letadlo Bohemia - 1 Oz stříbro Proof Náhled Reverzní strany - Letadlo Bohemia - 1 Oz stříbro Proof

Stříbrná pamětní medaile 1 Oz
Autor: Luboš Charvát
Rytec: Martina Štenglová, DiS.
Ražba: Pražská mincovna

průměr: 37 mm
hmotnost: 31.1 g
ryzost: 999/1000 Ag
hrana hladká
llimit provedení proof: 199 ks číslovaných
limit provedení b.k.: 39 ks číslovaných
limit provedení patina: 39 ks číslovaných
emise: 2013





Bohemia B.5

Bohemia B.5
dvoumístný dvojplošník

Bohemia B.5

Bohemia B.5
boční pohled

Bohemia B.5

Bohemia B.5
čelní pohled

Bohemia B.5

Bohemia B.5
předsazení křídel

Bohemia B.5

Bohemia B.5
dobová fotografie letounu

Bohemia B.5

Bohemia B.5
dvoumístný dvojplošník

Bohemia B.5

Bohemia B.5
barevné provedení

 

 



 

letadlo Bohemia - stříbro

Letadlo Bohemia   Letadlo Bohemia

SPECIFIKACE

Stříbrná pamětní medaile 1 Oz
autor: Luboš Charvát
rytec: Martina Štenglová, DiS.
ražba: Pražská mincovna a.s. 
certifikát: Státní tiskárna cenin s.p. 

průměr: 37 mm
hmotnost: 31.1 g
ryzost: 999/1000 Ag
hrana hladká, číslovaná
limit provedení proof: 199 ks číslovaných
limit provedení b.k.: 39 ks číslovaných
limit provedení patina: 39 ks číslovaných
emise: 2013




Chcete vědět, co znamenají zkratky Proof | B.k. | Patina ?



Další medaile:
- letadlo Bohemia - zlato

Doporučujeme:
-
550 let od korunovace Jiřího z Poděbrad českým králem - stříbro
- 550 let od korunovace Jiřího z Poděbrad českým králem - zlato
- 660 let od Korunovace Karla IV. českým králem
-
660 let od Korunovace Karla IV. českým králem - stříbro
- 70. let úmrtí Tomáše Garrigua Masaryka - zlato
-
70. let úmrtí Tomáše Garrigua Masaryka - stříbro
 

letadlo Bohemia

Konstruktérem tohoto letadla byl známý český letecký průkopník a konstruktér ing. Oldřich Haller. Již v listopadu a prosinci 1918 bylo toto letadlo podle jeho projektu stavěno v hangáru na Borech sdružením Bohemia v Plzni. Sdružení Bohemia bylo založeno již před první světovou válkou. Jím postavená letadla proto nesla název „Bohemia“ a pořadové číslo, proto ono označení „Bohemia B-5". Řadu dílů pro stavbu nového letounu B-5 dodaly místní plzeňské podniky a příznivci aviatiky, například závod J.K.RUDOLF, karosárna František Dezorta, sestry Emilie a Marie Klíbrovy. Dohotovený elegantní dvouplošník vzlétl poprvé 27. dubna 1919. Zalétal jej legendární Rudolf Polanecký na letišti Bory u Plzně. Jeho premiérové veřejné představení bylo na Prvního máje. Létalo nad Plzní a rozhazovalo ze vzduchu letáky a propagační letecké brožurky do manifestujících davů. Letoun B-5 havaroval již v sobotu 17.5.1919 po návratu z letu nad Plzní při vítání presidenta Masaryka. Přestože letoun po havárii vypadal dosti zničeně, sdružení Bohemia se hned pustilo do jeho opravy a letoun byl tak podstatě znovu postaven a znovu vzlétl za šest týdnů!

Toto první letadlo československé výroby bylo i na svou dobu dosti malé. Šlo o klasický dvoumístný vyztužený dvouplošník s otevřenou kabinou. Křídla byla potažena plátnem. Trup byl klasické příhradové konstrukce čtyřhranného tvaru. Sedadla letců byla oddělena, cestující seděl v těžišti přímo mezi křídly, pilot v zadní kabině. Trup byl potažen převážně plátnem, pouze příď okolo motoru byla zakryta hliníkovým plechem, hřbettrupu pak kryla karoserie z dýhy. Řízení bylo dvojité, instalováno v každé kabině. Bylo volantové, takže řídící páka s volantem na konci se mohla naklánět pouze dopředu a dozadu, příčný náklon letounu byl řízen otáčením volantu vpravo nebo vlevo. Převody od řízení ke kormidlům byly lankové. Vrtule byla klasická dvoulistá dřevěná, průměru 2,3 m a. V nejširším místě listu měla 18 cm. 

Použitý motor byl naprostý unikát. Konstrukčně to byl původní čtyřválec bratří Wrightů z jejich legendárních průkopnických letadel, vyráběných v licenci i s motorem právě v Německu. Motor byl upraven podle návrhu ing. Hallera, tak, že se zvýšily jeho otáčky na 1400 za minutu a výkonnost motoru se zvedla o cca 20% až na 40 koní. Samotný motor naplněný chladicí vodou vážil cca 100 kg.

Barevné provedení stroje bylo jednoduché, veškeré potahové plátno zůstalo ve své původní přírodní vybělené barvě, natřené bezbarvým lakem, všechny ostatní plochy (dýhová karosérie trupu, podvozek a vzpěry a hliníkový kryt přídě) byly natřeny podle svědectví pamětníků bíle. Na bocích trupu bylo viditelné označení typové, tvořené černými písmeny „B 5“.

Známá data a výkony letadla Bohemia 5:
rozpětí horní křídlo: 8 m
rozpětí dolní křídlo: 7,2 m
rozpětí baldachýnu: 1,6 m
délka: 6,7 (6,68) m
výška: 2,8 m
hloubka křídel: 1,3 m
světlost křídel (vzdálenost křídel od sebe): 1,85 m
stupnění křídel: 0,25 m
nosná plocha celkem: 18,05 m2
prázdná hmotnost: 340 kg
vzletová hmotnost maximální: 520 kg
objem benzínové nádrže: 40 litrů
vytrvalost: cca 3 hodiny
maximální rychlost: cca 110 km/hod
maximální dostup: cca 1500 m
maximální plošné zatížení: cca 28,8 kg/m2

 

 
POZNÁMKA
Medaile není zobrazena ve skutečné velikosti. Kliknutím na obrázek se zvětší.
K medaili je dodáván certifikát potvrzující její parametry.
Do prodejní ceny se nyní promítá pohyb cen na trhu drahých kovů.
Emitent si vyhrazuje právo upravit cenu, náklad a technické parametry medaile.

DPH 21% v ceně

KATEGORIE
- České medaile ze zlata, stříbra, platiny > Investiční medaile 1 Oz
- Pražská mincovna > Raritní stříbrné ražby
- Dárky z drahých kovů > Pro tatínka

DOSTUPNOST
Dostupnost zboží: Centrála - dostupnost na prodejnách ?
kód: CRM371 Bohemia - 1 Oz stříbro Proof - 24 hodin
kód: CRM1602 Bohemia - 1 Oz stříbro b.k. - 24 hodin
kód: CRM1603 Bohemia - 1 Oz stříbro patina - 24 hodin

KREDIT
Kredit pro věrnostní program ZLATÉ MINCE
kód: CRM371 nákupem získáte +90,00 ZM
kód: CRM1602 nákupem získáte +120,00 ZM
kód: CRM1603 nákupem získáte +120,00 ZM



NÁKUP BEZ REGISTRACE
Nejste sběratel? Objednejte si rychle a pohodlně i bez registrace. Je to snadné. CRM371 - Letadlo Bohemia - 1 Oz stříbro Proof Vám doručíme dobírkou České pošty. (poštovné, dobírkovné a pojištění v ČR ve výši 150 Kč).

Počet:

cena 2990 Kč/1 ks včetně DPH *

Jméno:

!

Adresa:

!

Město:

!

PSČ:

!

Telefon:

!

E-mail adresa:

!


* Cena je včetně DPH. Koupí se nezavazujete k dalším odběrům.

Chcete mít na obrazovce víc informací o tomto produktu? OTOČTE VÁŠ MOBIL!

Na širší obrazovce víc uvidíte...




24.1.2018: Nejlepší medailér na světě je čech. Dílo vynikajícího Otakara Duška, vám představujeme v novém oddílu LIMITOVANÝCH EDICÍ.

19.1.2018: ČNB připravuje emisi nové pamětní bankovky. Informace a možnost rezervace 100 Kč Pamětní bankova Alois Rašín. Jde o první pamětní bankovku ČNB vůbec.

18.1.2018: ČNB doplnila doplnila emisní plán roku 2019 o třetí bimetalovou minci 2000 Kč Zavedení československé koruny. Máte ji rezervovanou? Konec objednávkového období se blíží.

ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Úryvky z publikovaných článků:

LIBROVÁ BANKOVKA Předchůdce slavné mince
Roku 1694 založil anglický král Vilém III. nový bankovní ústav The Governor and Company of Bank of England, později zkrácený na Bank of England.

Hlavní úlohou této instituce bylo především zajištění finančních prostředků na vedení války proti Francii.

Záhy po svém vzniku začala banka emitovat směnky za uložené vklady podobné těm, které upisovali zlatníci. Směnky byly zprvu psány ručně na bankovní papír signované úředníkem. Později se pak přešlo na tištěné bankovky. Roku 1696 bylo rozhodnuto nevydávat bankovky nižší než 50 £ díky čemuž se využívaly především zámožní měšťané, šlechtici a obchodní společnosti. V průběhu 18. století banka postupně přešla na bankovky ve formě tiskopisů, kdy první číslice byla tištěna a další se již dopisovaly ručně. Zprvu se vydávaly hodnoty od 20 do 100 liber. V roce 1759 ale nedostatek zlata zapříčiněný sedmiletou válkou donutil banku po prvé vydat bankovku po 10 £. Roku 1793 si poté válka proti revoluční Francii vynutila nový nominál po 5 £. V první polovině 19. století prudce vzrostl státní dluh. Zatímco v roce 1700 činilo zadlužení 1,2 milionu liber, tak koncem napoleonských válek se vyšplhalo až na 850 milionu liber. Následkem toho došlo k omezení plateb v bankovkách ve zlatě, které trvalo až do roku 1821. Jako kompenzace nedostatku drobných mincí začala poté banka od roku 1797 emitovat 1 a 2 librové bankovky.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2017.



České chmelové známky II Katalog účelových známek
Marek Cajthaml vás pravidelně bere na výlety do světa účelových známek. Těžko bychom pro tyto účely hledali někoho povolanějšího. Je totiž zároveň autorem katalogu chmelových známek, pro nějž nyní připravil i rozšíření.



Deset let po vydání katalogu České chmelové známky, Chomutov 2001, vychází jeho dodatek. Díky řadě pracovníků muzeí, pořadatelů numismatických aukcí, sběratelů a badatelů se autorovi podařilo za uplynulé desetiletí nashromáždit a zdokumentovat více než pět set v roce 2001 neznámých chmelových známek.
Na rozdíl od většiny známek uveřejněných v prvním díle, většinou dochovaných v řadě exemplářů, převážná část ražeb v dodatku jsou známky vzácné, často unikáty známé pouze v jediném kuse.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2012

www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté mince. Zlaté slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2018 Zlaté mince - Numismatika