100. výročí výroby prvního osobního automobilu ve střední Evropě "Präsident"

Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč
Autor akademický sochař Ladislav Kozák

- Další informace o této minci

Dnem 5. března 1997 vydává Česká národní banka do oběhu pamětní stříbrnou 200 Kč minci při příležitosti 100. výročí výroby prvního osobního automobilu ve Střední Evropě "Präsident".

Mince se vydává ve dvojím provedení ražby při zachování stejného obrazu. V klasickém běžném a ve zvláštním špičkovém provedení tzv. proof. Mince proof kvality se od běžné mince liší v povrchové úpravě. Zatímco u běžné kvality je mincovní pole i reliéf leštěn stejně, u mincí proof je mincovní pole vyleštěno do vysokého lesku a reliéf je matován. Rozdílná je i hrana mincí, u běžné kvality je vroubkovaná, u kvality proof je hladká.

Mince v běžném i proofovém provedení jsou raženy ze stejné slitiny obsahující 900 dílů stříbra a l00 dílů mědi.Hrubá hmotnost mincí je 13 g, průměr 31 mm. Obdobně jako u každé ražby mincí jsou i u těchto povoleny odchylky nahoru i dolu u obou provedení stejně. V hmotnosti to je 0,13 g, v průměru 0,1 mm, v síle 0,1 mm a v obsahu stříbra 0,5 %.

Dominantou lícní strany je velký státní znak České republiky komponovaný do čtverce. Název státu "ČESKÁ REPUBLIKA" je v nápisu pod státním znakem. Nominální hodnota mince 200 Kč je umístěna svisle vpravo vedle moravské orlice. Státní znak, název státu a označení nominální hodnoty vytvářejí čtverec, který zaujímá celou středovou část mincovního pole. Ústředním motivem rubové strany je zobrazení automobilu "Präsident" z profilu. Automobil je orámován neúplným čtvercem. Pod dolní linkou čtverce je ve dvou řádcích umístěn text "AUTOMOBIL PRÄSIDENT". Vlevo od horní části čtverce jsou svisle umístěny letopočty "1897 - 1997". Iniciála autora návrhu mince, akademického sochaře Ladislava Kozáka "L.K" je umístěna při okraji mince vpravo vedle dolního rohu čtverce.

Ražbu provedla Česká mincovna v Jablonci nad Nisou, jejíž značka je umístěna na lícní straně mince vpravo nad písmenem "A" ve slově "REPUBLIKA".

Ke každé minci se zdarma přikládá tzv. katalogová karta pohlednicového formátu v třešňově červené barvě. Mince je vyobrazena stříbrně s plastickým reliéfem, technikou tzv. suché pečeti. Text je dvojjazyčný v češtině a angličtině. Pro běžné i proofové mince je samostatná karta.

100. výročí zahájení výroby prvního osobního automobilu ve střední Evropě „Präsident“                  

Po koněspřežné železnici, parní železní dopravě, parní vodní dopravě a koněspřežné tramvaji přišel čas oslavit i výrobu prvního českého automobilu. Kdo by tipoval za výrobce prvních osobních automobilů v Čechách a ve střední Evropě mladoboleslavskou továrnu Laurin a Klement, ten by se velmi mýlil. Do historie výroby dopravních prostředků se zapsala kopřivnická továrna na vozidla, o hodně později i ve velmi vzdálené cizině známá pod firemním názvem „Tatra“. Je pravda, že již v roce 1815 zkoušel v Praze svůj parní automobil Josef Božek a v roce 1895 experimentoval opět v Praze s elektromobilem František Křižík, ve výrobě prvního automobilce spalovacím motorem však má prvenství malé městečko na severní Moravě. Stejná továrna se v roce 1900 proslavila výrobou prvního nákladního automobilu u nás. Uvádí se, že první středoevropský osobní automobil měl výkon 5 HP a cestu do Vídně urazil průměrnou rychlostí 17 km/hod. Prameny se ovšem liší a některé z nich uvádějí rychlost 25 km/hod.                

Soutěže, která byla vyhodnocena dne 2. 4. 1996, se čeští výtvarníci zúčastnili 28 návrhy. Kamenem úrazu pro řadu návrhů se stalo historické použití loga nynější automobilky. Mnoho z nich bylo z tohoto důvodu z dalšího hodnocení vyřazeno již v prvním kole. Diskuze před výběrem návrhů do třetího kola byla poměrně dlouhá a ke slovu se dostala i odborná poradkyně z podnikového muzea a. s. Tatra v Kopřivnici. Nakonec byly do závěrečné fáze hodnocení vybrány tři celkem vyrovnané návrhy.                

První cenu komise udělila návrhu Jaroslava Bejvla, na kterém ocenila především ušlechtilost jemného reliéfu a vyváženost kompozice lícní i rubové strany. Jedinou připomínkou komise měla k určité stylové nejednotě tvaru písma ve slově AUTOMOBIL a názvu „Präsident“. Pro větší bohatost detailu dostal návrh Jaroslav Bejvla přednost před návrhem Jarmily Truhlíkové – Spěvákové, kterému byla udělena druhá cena. Komise u tohoto návrhu vzala v úvahu i drobné závady kompozice na rubu a textu na líci. Třetí cenu obdržel návrh Ladislava Kozáka, kterému komise přiznala značné profesionální přednosti a zajímavou kompozici, na druhou stranu však návrhu vyčetla určitou strohost vhodnou pro jiný druh propagační tvorby než pro mincovnictví. V té souvislosti se hodně hovořilo o grafickém pojetí mince, jejímuž reliéfu schází hmota.                

Přestože komise doporučila k realizaci návrh Jaroslav Bejvla, bankovní rada se rozhodla pro realizaci návrhu Ladislava kozáka, na němž je vyobrazení automobilu zakomponováno do čtvercového rámečku. Obě strany návrhu jsou tak vzhledem ke státnímu znaku na líci vzácně symetrické a symetrii umocňuje i kompozice písma. Je nutno přiznat, že ve špičkové kvalitě je mince vyobrazením „pradědečka automobilů“ velmi působivá a kontrast leštěných a matových ploch dostatečně zobrazuje modelovaný objekt. U mincí v běžné kvalitě však je zřejmé to, o čem komise hovořila: reliéf je nízký a spíše graficky zobrazený automobil příliš nevynikne.                

Mince byly vydány do oběhu 5. 3. 1997.

 

www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté mince. Zlaté slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2017 Zlaté mince - Numismatika