100. výročí výroby prvního automobilu v Mladé Boleslavi

Auto Mladá Boleslav, špičková kvalitaAuto Mladá Boleslav, špičková kvalita

Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč 

Údaje o minci

Dnem 18. května vydává Česká národní banka do oběhu pamětní stříbrnou dvousetkorunu ke 100. výročí výroby prvního automobilu v Mladé Boleslavi. Dvousetkoruna je ražena ze slitiny obsahující 900 dílů stříbra a 100 dílů mědi a vydává se ve dvojím provedení, v běžném a špičkovém (proof), , které se liší povrchovou úpravou a provedením hrany. U mincí špičkové kvality je pole mince vysoce leštěné a reliéf je matován, hrana je hladká s vlysem "ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA * Ag 0.900 * 13 g *". Mince běžné kvality mají hranu vroubkovanou. Průměr mince, kterou razila Česká Mincovna v Jablonci nad Nisou, je 31 mm, hmotnost 13 g a síla je 2,4 mm. Obdobně jako u každé ražby mincí jsou i u těchto mincí povoleny odchylky v průměru 0,1 mm a v síle 0,15 mm. V hmotnosti je povolena odchylka nahoru 0,26 g a v obsahu stříbra odchylka nahoru 1 %.

Na lícní straně dvousetkoruny je uprostřed mincovního pole logo továrny Laurin & Klement, které je současně ochrannou známkou společnosti ŠKODA AUTO a. s. a na minci byla použita s jejím svolením. Při horním okraji mince je neuzavřený opis s názvem státu "ČESKÁ REPUBLIKA" ohraničený tečkami, při spodním okraji je rovněž v opisu označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky "200 Kč", taktéž ohraničené tečkami. Uprostřed při pravém okraji dvousetkoruny je značka mincovny. Hlavním motivem rubové strany mince je vyobrazení jednoho ze dvou prvních osobních automobilů Voiturette A vyrobených v Mladé Boleslavi v roce 1905. Při horním okraji jsou letopočty "1905-2005", při levém, spodním a částí pravého okraje je v opisu text "PRVNÍ AUTOMOBIL L&K Z MLADÉ BOLESLAVI". Letopočty i text jsou ohraničeny tečkami. Autorem výtvarného návrhu dvousetkoruny je akademický sochař Zbyněk Fojtů. Jeho autorská značka je umístěna při pravém okraji mince nad blatníkem automobilu.

Ke každé minci se zdarma přikládá tzv. katalogová karta pohlednicového formátu, zhotovená na polokartónu bílé barvy. Mince je vyobrazena stříbrně s plastickým reliéfem, technikou tzv. suché pečeti. Text v černé a tmavozelené barvě je dvojjazyčný v češtině a angličtině. Karta pro obě provedení mince je společná.

Auto Mladá Boleslav, běžná kvalitaAuto Mladá Boleslav, běžná kvalita 


První osobní automobil firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi

Původní továrna velocipédů pánů Václava Laurina a Václava Klementa byla založena v Mladé Boleslavi v roce 1895. Od roku 1899 byly vyráběny i motocykly, se, kterými slavila firma L & K v dalších letech četné významné obchodní i sportovní úspěchy doma i v zahraničí. V roce 1905 firma rozšířila svůj výrobní sortiment i o automobily, a již na sklonku téhož roku byly v Boleslavi postaveny první dvě Voituretty typu a které na rozdíl od pozdějších automobilů stejného typu měly drátěná kola (viz obrázek). Dvousedadlové vozy značky Voiturette A se vyráběly ještě v dalších dvou letech ve dvou provedeních - s dělenými a nedělenými sedadly. Měly zážehový čtyřdobý motor chlazený kapalinou, jejich maximální rychlost byla 40 km/h, hmotnost 500 až 600 kg. Celkem bylo vyrobeno více než 40 těchto automobilů.

V dalších letech, až do roku 1925 výroba osobních automobilů úspěšně pokračovala. V červnu roku 1925 ale firma L & K, která se již předtím přeměnila v akciovou společnost, fúzovala s Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni, čímž obchodní značka L & K, a. s. zanikla. Od té doby v Mladé Boleslavi vyráběné vozy nesou značku Škoda.

Laurin Klement
Jeden ze dvou automobilů vyrobených v roce 1905

 

Laurin Klement
         
Václav Laurin 1865 - 1930                               Václav Klement 1868 - 1938

Zdroj : Národního technické muzeum v Praze, ČNB - sekce peněžní a platebního styku

www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté mince. Zlaté slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2017 Zlaté mince - Numismatika