2009 - Proof - Národní kulturní památka Zdymadlo pod Střekovem


Náhled Averzní strany - 2009 - Proof - Národní kulturní památka Zdymadlo pod Střekovem Náhled Reverzní strany - 2009 - Proof - Národní kulturní památka Zdymadlo pod Střekovem

Pamětní zlatá mince 2500 Kč z cyklu Kulturní památky technického dědictví
Autor: MgA. Josef Oplištil
Emitent: ČNB


průměr: 22 mm
hmotnost: 7,777 g
ryzost: 999,9/1000 Au
hrana proof: hladká
hrana b.k.: vroubkovaná
provedení Proof emise 10500 ks
provedení b.k. emise 3500 ks




Národní kulturní památka zdymadlo pod Střekovem

zdymadlo pod Střekovem - zlatá mince ČR zdymadlo pod Střekovem - zlatá mince ČR

Pamětní zlatá mince 2500 Kč z cyklu Kulturní památky technického dědictví
Autor MgA. Josef Oplištil
Emitent: ČNB

průměr: 22 mm
hmotnost: 7,777 g
ryzost: 999,9/1000 Au
hrana proof: hladká
hrana b.k.: vroubkovaná
provedení Proof emise 10500 ks 
provedení b.k. emise   3500 ks  




Chcete vědět, co znamenají zkratky Proof | B.k. | Patina ?



Doporučujeme :
- Luxusní dřevěná etue pro 10 mincí 

Nepřehlédněte :
- Další informace o této minci
- Co je to žádanka mincí?
- Jaký je rozdíl mezi běžnou a špičkovou kvalitou?

Mince z cyklu Kulturní památky technického dědictví :
- 2500 Kč Národní kulturní památka papírna Velké Losiny
- 2500 Kč Národní kulturní památka Klementinum v Praze (observatoř)
- 2500 Kč Kulturní památka Ševčinský důl Příbram - Březové Hory
- 2500 Kč Národní kulturní památka vodní mlýn ve Slupi
- 2500 Kč Národní kulturní památka řetězový most ve Stádlci
- 2500 Kč Kulturní památka pivovar Plzeň
- 2500 Kč Kulturní památka zdymadlo na Labi pod Střekovem
- 2500 Kč Kulturní památka větrný mlýn v Ruprechtově
- 2500 Kč Kulturní památka hamr v Dobřívi
- 2500 Kč Národní kulturní památka důl Michal Ostrava

POZNÁMKA
Mince není zobrazena ve skutečné velikosti. Kliknutím na obrázek se zvětší.
K minci je dodáván certifikát potvrzující její parametry.
 
Od 1.3.2006 došlo k úpravě cen pamětních zlatých mincí vydávaných ČNB. Do ceny se nyní promítá pohyb cen na trhu zlata. Cena se upravuje každé dva měsíce.
 
 

Masarykovo zdymadlo

zdymadlo pod Střekovem

Averz: 
MgA. Josef Oplištil
Na lícní straně mince je Kaplanova turbína, která je součástí vodní elektrárny zdymadla, a nad ní je kompozice stylizovaných heraldických zvířat z velkého státního znaku. Uprostřed se nachází český lev, napravo je moravská orlice a nalevo je slezská orlice. Pod kompozicí heraldických zvířat je označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „2500 Kč“. Při obvodu mince je název cyklu „KULTURNÍ PAMÁTKY TECHNICKÉHO DĚDICTVÍ“ a název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“. Značka České mincovny je umístěna při pravém okraji mince vedle moravské orlice.

Reverz: 
MgA. Josef Oplištil
Na rubové straně mince je zobrazen celkový pohled na zdymadlo na Labi pod Střekovem. Pod ním je při obvodu mince ročník ražby „2009“ a opis „ZDYMADLO NA LABI“. Nad ztvárněním zdymadla je při obvodu mince opis „POD STŘEKOVEM“. Při levém okraje mince jsou před slovy „POD STŘEKOVEM“ umístěny iniciály autora výtvarného návrhu mince, MgA. Josefa Oplištila. Iniciály jsou tvořeny spojenými písmeny „OJ“.

- Další informace o této minci

 

 

Zlaté mince z cyklu Kulturní památky:



 

CENA
DPH 0% (Osvobozeno od daně)


KATEGORIE
- České zlaté mince > Kulturní památky technického dědictví

DOSTUPNOST
Dostupnost zboží: Centrála - dostupnost na prodejnách ?
kód: KZCR64 ... kulturní památka Zdymadlo pod Střekovem - Vyprodáno.
kód: KZCR63 ... kulturní památka Zdymadlo pod Střekovem - Vyprodáno.

KREDIT
Kredit pro věrnostní program ZLATÉ MINCE
kód: KZCR64 nákupem získáte +45,00 ZM
kód: KZCR63 nákupem získáte +40,00 ZM




ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Přinášíme dva úryvky z publikovaných článků:

Jak se dělá mincovna (8) Jak se začíná budovat
Slovo budování se mé generaci vrylo do paměti velmi zvláštní formou, neboť od mládí jsme slyšeli a na mnoha transparentech četli, že budujeme socialismus nebo budujeme lepší zítřky.

Kolik námahy takové budování stojí, to znali moji rodiče a musím říci, že u toho nebyli moc šťastní. Tak takové budování jsem na začátku roku 1993 rozhodně neměl na mysli. Představa, že budujeme mincovnu v sobě zahrnovala mnoho různých rovin, které se musely vzájemně propojit tak, aby vše do sebe zapadalo jako jemná kolečka hodinového strojku, který pravidelně tiká a ukazuje čas tak přesně, že by podle něj mohly jezdit švýcarské vlaky.

Ono se vlastně nebudovalo, protože budova už dávno byla postavena, dalo by se říci z hlediska stavebního, že se jednalo o velmi náročnou přestavbu. Z pohledu řízení to bylo něco opravdu mimořádného, neboť nikdo ve firmě neměl zkušenost s tím, že by do stavební činnosti tak výrazně zasahovala Policie ČR a bankovní instituce v podobě ČNB. Navíc nás začal tlačit čas. Ve vedení Bižuterie se na začátku ledna 1993 připravil zásadní materiál, ve kterém bylo stanoveno, že do konce ledna musí technický náměstek ve spolupráci s výrobním náměstkem vystěhovat stávající provozy technického rozvoje a vše rozmístit v rámci velkého areálu Bižuterie tak, aby se od února mohlo začít se stavebními úpravami.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2013.



Karel Plíva Medaili vnímám spíš z technické stránky
Vznik pamětní medaile je poměrně složitý proces, na němž se podílí celý tým odborníků. Kromě výtvarníka a rytce jsou to i další odborníci, kteří se však příliš často neobjevují na výsluní mediálního zájmu.

Bez jejich práce a technologických znalostí by však moderní numismatická výroba fungovala jen stěží. Jedním z nich je i designer a operátor CNC obráběcích strojů Karel Plíva.

Přibližte čtenářům, v čem spočívá vaše práce?

Mým úkolem je technická příprava a zpracování zakázky. Zjednodušeně řečeno: začínám od sádrového modelu, případně náčrtku, který dostanu od výtvarníka a končím vlastním obráběním razidla. Do procesu samozřejmě patří spousta úkonů, ať už se jedná o úpravu rozměrů finálního výrobku, optimalizaci elektronicky zpracovaného návrhu, či vychytání různých chyb a technických nedostatků. Dá se říct, že moje činnost dokáže zjednodušit a zrychlit práci rytců, proofařů a dalších specialistů, ale rozhodně nemůže jejich dovednost nahradit. A to je dobře, protože technika je dobrý pomocník, ale zlý pán. Ruční podíl práce je to, co dělá medaili hezkou, jedinečnou. Mincovní svět čím dál víc opouští ruční podíl práce a nahrazuje ho efektivní, výkonnou, předvídatelnou, ale nudnou a nezajímavou technikou.

Co patří k nejběžnějším úpravám digitalizovaného návrhu?

Jedná se o různé nerovnosti, retuše nebo doplnění značek. Důležitý aspekt je samozřejmě vyrobitelnost. Výtvarníci nemívají vždy jednotná pravidla a nedodržení určitých parametrů může například způsobit problémy s tečením materiálu při ražbě, nebo s realizací proof kvality. Tečení materiálu je ovlivněno řadou parametrů a vlastností, které se snaží hlídat a vylepšit mnoho odborníků v průběhu výrobního procesu.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2013

www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté mince. Zlaté slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2017 Zlaté mince - Numismatika