Jak se dělá mincovna (14) Tvorba ceny oběžných mincí
Musím se ve svých vzpomínkách opět vrátit o mnoho let zpátky, do doby, když jsem v roce 1971 skládal státní zkoušku z ekonomiky na VŠE v Praze.
Byla to doba pokračující politické normalizace a pro studenty z našeho kruhu obzvlášť složitá. První dva ročníky s námi na přednášky a na cvičení chodil velmi talentovaný student, náš kamarád, jménem Jan Palach. Více se k tomu nechci rozepisovat. Pamětníkům to stačí a nové generace se už více dočtou v učebnicích dějepisu.
V době příprav na státnice nám vedoucí katedry docent Choma s vážnou tváří radil, abychom zapomněli, co jsme se učili v 1. a 2. ročníku o Šikově ekonomické reformě a jak máme být opatrní, abychom neřekli něco, co se nemusí líbit přísedícím v komisi. Byli jsme z toho zmatení. Když už jsme ztratili ideály pražského jara, nechtěli jsme ztratit šanci ukončit 5 let studia. S napětím jsem proto šel na státnici a přál jsem si nějakou ekonomicky neutrální otázku, kde bych mohl uplatnit své znalosti a zároveň nemusel papouškovat myšlenky normalizátorů. Měl jsem štěstí. Vylosoval jsem si teorii cen. Tu jsem měl velmi dobře zažitou z prvního ročníku, když jsem v politické ekonomii kapitalismu skládal zkoušku na stejné téma. Cenová problematika se od té doby stala mojí oblíbenou disciplínou, která mě nikdy neopustila.
Vedoucím řídícím pracovníkem mincovny jsem se stal v době, kdy už jsem měl více než 20 let podnikové praxe. Dávno jsem pochopil, že cena výrobku je základem ekonomického úspěchu v podnikání. Zjednodušeně řečeno „co nejlépe nakoupit a co nejlépe prodat“. Neplatilo pro mě to hokynářské „co nejlaciněji nakoupit a co nejdráž prodat“.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2014.
Barbie
Australská mincovna Perth Mint vydává novou stříbrnou pamětní minci v nominální hodnotě 1 Dollar. Nová mince je věnována ikoně světa módy, světoznámé panence Barbie.
Perth - Australská mincovna Perth Mint vydává novou stříbrnou pamětní minci v nominální hodnotě 1 Dollar. Nová mince je věnována ikoně světa módy, světoznámé panence Barbie.
Barbie je nejznámější a taky nejprodávanější panenka. Poprvé byla představená na největším veletrhu hraček American International Toy Fair 9. března 1959. Letos Barbie slavní své padesáté narozeniny.
První Barbie měla krásné zlaté náušnice, rudě lakované nehty a obrovské sluneční brýle. Vynálezcem panenky Barbie byla paní Ruth Handlerová. Ta jí vytvořila pro svou dceru Barbarru, po, které panenku také pojmenovala.
Šaty pro Barbie šili vždy světoznámí návrháři. Mezi nimi i Armani, Givenchy, Calvin Klein, Versace, Vivienne Westwoodová, Christian Dior, Diane Von Fürstenbergová, Dolce & Gabbana, Gucci či Oscar de la Renta.
Nominální hodnota mince je jeden Dollar (TVD). Mince je ražena ze stříbra nejvyšší ryzosti 999/1000. Má průměr 40 mm a váží jednu troyskou unci. Náklad těchto mincí je přísně omezen na 20.000 ks, které se razí v provedení špičková kvality.