Jaroslav Bejvl

Jaroslav Bejvl 

(13. 4. 1941) Výtvarník Jaroslav Bejvl se nejprve proslavil jako sklářský designer a odborník na osvětlení. Svítidla podle jeho návrhu osvětlují například hotely Ritz Carlton ve Philadelphii, v Hong-Kongu nebo v Pekingu. Pro Swissotel v Moskvě navrhl skleněnou mozaiku z leptaného skla o velikosti sto šedesát metrů čtverečních. Jako specialista na osvětlení působil v Minsku, Teheránu, Tunisu a dalších světových metropolích. Jeho jméno se stalo pojmem nejen v Evropě a Asii, ale také za Atlantikem. Významnou částí jeho tvorby jsou návrhy mincí a pamětních medailí, s nimiž začal v roce 1981. S úspěchem absolvoval celou řadu soutěží, vypsaných Českou národní bankou, Pražskou mincovnou, ale i dalšími zadavateli. Vytvořil kolem tří set padesáti návrhů, z nichž zhruba šedesát se dočkalo realizace. První raženou medaili realizoval v roce 1987, kdy v konkurenci čtyřiceti výtvarníků zvítězil s motivem ke stému narození českého malíře Josefa Lady. Je také autorem oběžného českého dvacetihaléře, jenž platil až do roku 2003. Poslední jeho realizací se stala medaile věnovaná slavné katedrále svatého Víta v Praze, kterou Pražská mincovna vyrazila do ryzího zlata o váze 1000 gramů. Umělec má obdivuhodný smysl pro detail a jemnou kresbu.

Jaroslav Bejvl se narodil na Šumavě. Jako voják narukoval do města Česká Kamenice, kde se oženil a dodnes bydlí. Studoval na Střední umělecko-průmyslové škole v Praze, nízký reliéf ho soukromě doučoval profesor Ladislav Havlas.

INTERVIEW:

Jak jste se dostal k návrhům mincí a medailí?


Ještě v době studií jsem se jednou v novinách dočetl, že Česká národní banka vypisuje soutěž na minci Jana Nerudy. Tak jsem si řekl, že to zkusím a zažádal si o podmínky. Hned napoprvé jsem získal mimořádnou odměnu, což mě povzbudilo k další účasti v soutěžích, a pak už se to rozjelo.

Evidujete si, kolik návrhů jste celkově vytvořil?

Ano. Přesně to spočítané nemám, ale jedná se zhruba o tři sta padesát návrhů. Z toho kolem šedesáti se jich dočkalo realizace, u ostatních byla vždycky alespoň nějaká cena nebo odměna.

Co vás více uspokojuje? Tvorba medailí nebo práce se světlem?

Práce se světlem je prakticky moje celoživotní zaměstnání a poslání, takže to dělám s nadšením, baví mě to. Návrhy mincí a medailí doplňují moji designérskou práci, je to moje druhá vášeň.

Z které mince nebo medaile máte největší radost?

Největší radost jsem měl samozřejmě z té první realizované, která měla velký úspěch u sběratelů. Další byl Břevnovský klášter, ten se taky povedl. Radost mám ale z každé, která se podaří a realizuje.

Vaše návrhy jsou známé propracovaným detailem. U kterého jste si asi nejvíce takto „vyhrál“?

Za zmínku stojí medaile Monastýru Saharna pro republiku Moldávie, kterou jsem dělal před šesti lety. Byla to velmi náročná práce, protože zadavatel předložil kresebné návrhy svých výtvarníků a požadoval vykreslit každý detail. Nesměla být žádná, byť sebemenší odchylka. Skutečně na návrhu lpěli. Na monastýru například byla okénka, na minci téměř neviditelná, přesto na předloze musela být zobrazena všechna.



Přehled dostupných ražeb nesoucích rukopis JAroslava Bejvla

www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté mince. Zlaté slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2017 Zlaté mince - Numismatika