Zlato Mince

125. výročí zahájení provozu první koněspřežné městské tramvaje v Brně

Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč
Autor: Jiří Harcuba

Další informace k této minci naleznete zde.

Při příležitosti 125. výročí zahájení provozu první koněspřežné městské tramvaje v Brně vydává Česká národní banka do oběhu dnem 3.srpna 1994 stříbrnou pamětní 200 Kč minci. Při zachování stejného obrazu se mince vydává ve dvojím provedení ražby. V klasickém běžném a ve zvláštním špičkovém provedení tzv. proof pro náročné sběratele numismatiky. Mince proof kvality se od běžné mince liší v povrchové úpravě. Zatímco u běžné kvality je mincovní pole i reliéf leštěn stejně, u mincí proof je mincovní pole vyleštěno do vysokého lesku a reliéf je matován. Rozdílná je i hrana mincí, u běžné kvalita je vroubkovaná, u kvality proof je hladká.

Mince v běžném i proofovém provedení jsou raženy ze stejné slitiny obsahující 900 dílů stříbra a l00 dílů mědi.Hrubá hmotnost mincí je 13 g, průměr 31 mm a síla 2,05 mm. Obdobně jako u každé ražby mincí jsou i u těchto povoleny odchylky nahoru i dolu u obou provedení stejně. V hmotnosti to je 0,13 g, v průměru 0,1 mm, v síle čili tloušťce 0,1 mm a v obsahu stříbra 0,5 %.

Dominantou lícní strany je stylizovaný velký státní znak České republiky. Znak je umístěn blíže k hornímu okraji mince. Název státu "ČESKÁ REPUBLIKA"je v neuzavřeném opisu při okraji mince. Nominální hodnota mince "200 Kč" se nachází pod státním znakem. V řádku pod ní je uveden letopočet ražby "1994". Značka Státní mincovny v Kremnici, která minci razila, je umístěna pod číslicí "2" hodnoty mince. Ústředním motivem rubové strany jsou dvě stylizované koňské hlavy a vyobrazení prvního letního vozu koněspřežné městské tramvaje v Brně z roku 1869. Letopočty vztahující se k výročí "1869 - 1994" jsou umístěny na kolejnici pod vozem. Text mince "KONĚSPŘEŽNÁ TRAMVAJ BRNO" je v neuzavřeném opisu rozdělen na dvě části. Slova "KONĚSPŘEŽNÁ TRAMVAJ" jsou oddělena obrazem koňských hlav a iniciálou autora návrhu mince, akademického sochaře Jiřího Harcuby, "H" od slova "BRNO".

Ke každé minci se zdarma přikládá tzv. katalogová karta pohlednicového formátu světleokrové barvy mince je vyobrazena stříbrně s plastickým reliéfem, technikou tzv. suché pečeti. Text je dvojjazyčný v češtině a angličtině. Pro běžné i proofové mince je samostatná karta.

125. výročí zahájení provozu první koněspřežné městské tramvaje v Brně            

Mince s tématikou dopravních prostředků mají v řadě našich pamětních mincí poměrně dlouhou tradici. Zasloužili se o ni Ladislav Kozák mincí ke 150. výročí koněspřežné železnice České Budějovice – Linec  (1982) a mincí ke 150. výročí zahájení plavby parníku Bohemia (1991). S využitím páry byla spojena i pamětní mince ke 150. výročí železniční dopravy na trati Brno – Břeclav v roce 1989, jejímž autorem je Vladimír Oppl.            

Veřejná soutěž na návrh pamětní mince k výročí koněspřežné tramvaje byla vyhodnocena dne 8. Února 1994. Po delší době se jednání v Praze opět zúčastnili pracovníci mincovny v Kremnici, neboť po zkušenostech s britskou mincovnou byla snaha využít schopnosti tradičního partnera. Zadání ražby slovenské mincovně byla, jak už bylo zmíněno, výrazem určitého uznání za pochybení vedení slovenské mincovny k potřebám nové mincovny české a za možnost stáže zaměstnanců z nově vznikající mincovny v Jablonci nad Nisou v jedné z nejstarších evropských mincoven.            

Soutěž byla obeslána 32 návrhy, z nichž jeden bylo nutno vyloučit, neboť autor místo předepsaného státního znaku nebo jeho stylizace na lícní straně ztvárnil pouze zemský znak Moravy.            

Rozhodování komise nebylo snadné. První cena byla udělena dynamicky pojatému návrhu Jiřího Harcuby, na jehož lícní straně dominují fragmentárně ztvárněné hlavy dvou koní. Komise ocenila především vyjádření koňské síly jako dynamizujícího prvku pohybu nového technického prostředku. Výtvarně nejhodnotnější návrh však měl hodně daleko do realistických nebo ilustrativních vyobrazení dopravních prostředků na předcházejících mincích nebo na dalších návrzích, které byly v soutěži prezentovány.             Druhou cenu obdržel návrh Jana Mlýnka, na kterém bohužel spojení tramvaje s koňským pohonem je vyjádřeno pouze slovně. Třetí cenu v soutěži obdržela Olga Haláková s návrhem vyobrazujícím dvě protisměrně jedoucí tramvaje. Komise nalezla určité slabiny v modelaci koní.            

Netradiční Harcubův návrh vzbudil při schvalování návrhů na realizaci diskusi. Mince upoutá nejen expresivní modelací koňských hlav, ale i zcela nově pojatou kompozicí heraldických zvířat do stylizovaného státního znaku. S monumentálně působící kompozicí státního znaku se setkáme ještě na dalších Harcubových mincích.            

Mince, které byly raženy v kremnické mincovně, byly vydány do oběhu dne 3. 8. 1994. Výtvarná kvalita těchto mincí zůstává poněkud nedoceněna. Konzervatinismu většiny sběratelů by nepochybně lépe konvenovaly návrhy ve stylu dříve vydaných mincí, které v soutěži obdržely II. a III. cenu. Tradičněji pojatá mince by nepochybně slavila větší obchodní úspěchy. Úkolem Komise pro posuzování a k realizaci doporučovat návrhy, které jsou z výtvarného hlediska nejhodnotnější.

 

 

NEAKTIVNÍ COOKIES

Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.

RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...