Zlato Mince

100. výročí zahájení činnosti České filharmonie

Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč
provedení b.k.:

provedení proof:

Údaje o minci

100. výročí zahájení činnosti České filharmonie  

Koncertní sezóny v letech 1995 a 1996 byly pro českou hudbu velmi významné, neboť byly spojeny s oslavami 50. konání hudebního festivalu Pražské jaro a 100. Výročí zahájení činnosti České filharmonie. Slavnostní atmosféra jubilejní koncertní sezóny byla poněkud narušena spory mezi hudebníky, mezi části hudebníků a šéfdirigentem, mezi šéfdirigentem a ředitelem filharmonie a šéfdirigentem a ministerstvem kultury. I když se na venek jádro problémů prezentovalo jako spory o uměleckou koncepci a hovořilo se o snižující se kvalitě přednesu světově proslulého hudebního tělesa, hudbymilovné veřejnosti bylo zřejmé, že jde především o peníze. Napjatá situace dosáhla vrcholu, když v souvislosti s německou národností tehdejšího šéfdirigenta Gerda Albrechta byly do sporu velmi nevhodně zataženy i nacionální prvky. Situace se poněkud uklidnila po Albrechtově odchodu z České filharmonie.

Hudební téma bylo pro výtvarníky zřejmě velmi atraktivní, neboť soutěž byla neobvykle bohatě obeslána celkem 27 soutěžními návrhy. Hodnocení proběhlo dne 7. června 1995, v době vrcholu jubilejního pražského hudebního festivalu.

Výsledek znamenal návrat na výsluní pro Vladimíra Oppla, jehož návrh na pamětní stříbrnou minci byl vybrán k realizaci po dlouhých pěti letech. Oppl si vybral jako ústřední motiv rubové strany průčelí Zítkovy a Schulzovy neorenesanční budovy Rudolfína, která je s Českou filharmonii historicky spjata. Tu doplnil „stylizovaným bohatým hudebním zátiším a dokázal tak zdůraznit slavnostní charakter této mince“.

Stejně jako u jedné z prvních Opplových mincí, pamětní stříbrné 100 Kč mince z roku 1983 ke znovuotevření Národního divadla, se Opplovi podařilo ve zkratce plně vystihnout atmosféru budovy. Nepravidelnost a nesymetričnost architektonických prvků spolu se stylizací hudebních nástrojů vyvolává určité napětí, charakteristické pro ono poněkud neurovnané období v historii České filharmonie.

Druhou cenu obdržel návrh Jiřího Harcuby, který si jako ústřední motiv mince vybral sochu Antonína Wagnera, ztvárňující alegorii hudby a tvořící součást sochařské výzdoby Rudolfína. Třetí cenu obdržel návrh Petra Horáka, u něhož komise ocenila kompozici stylizovaných varhan s architektonickým prvkem a upraveným logem České filharmonie.

Mince byla vydána do oběhu již před vánoci, dne 13. prosince 1995, neboť slavností koncert ke 100. výročí filharmonie se konal krátce po Novém roce 1996.

POZNÁMKA
Mince není zobrazena ve skutečné velikosti. Kliknutím na obrázek se zvětší.
K minci je dodáván certifikát potvrzující její parametry. 

NEAKTIVNÍ COOKIES

Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.

RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...