Zlato Mince

r. 1996 100. výročí narození Karla Svolinského

Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč
Sádrový model: ak. soch. Vladimír Oppl

- Další informace k této minci naleznete zde.

100. výročí narození Karla Svolinského  

Také soutěž na návrh pamětní mince k 100. výročí narození malíře a grafika Karla Svolinského znamenala úspěch pro Vladimíra Oppla. Soutěž byla obeslána ještě větším množstvím návrhů než soutěž na pamětní minci ke 100. výročí České filharmonie. Do České národní banky došlo do uzávěrky soutěže celkem 32 podání.

Svolinského tvorba vycházející z lidových motivů je starší generaci známa především z ilustrací knih pro děti. Svolinský však hrál velmi významnou úlohu i jako autor návrhů bankovek a jako pedagog, který vychoval na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové další grafiky podílející se na jejich přípravě.

Několik návrhů bankovek z depozitáře České národní banky bylo zapůjčeno na výstavu k poctě K. Svolinského uspořádanou spolkem Českých grafických umělců Hollar a nazvanou „Karel Svolinský a jeho žáci“ v lednu 1996. Na tuto výstavu pak na jaře 1996 navázala úspěšná výstava bankovkové grafiky uspořádaná ve spolupráci SČUG Hollar a České národní banky. Na ni měla česká veřejnost poprvé a před rekonstrukcí budovy ČNB naposled možnost shlédnout originály návrhů na bankovky všech významných českých grafiků.

Řada výtvarníků se proto rozhodla připomenout na návrzích pamětní mince Svolinského bankovkovou tvorbu. Nejvděčnějším motivem se ukázala být Svolinského dvacetikorunová bankovka z roku 1949, která byla velmi populární již v době své platnosti. Vladimír Oppl měl právě ten pověstný šťastný nápad, který ve vyrovnaných soutěžích na pamětní mince hraje mnohdy rozhodující roli. Zvolil si pro svůj návrh pamětní mince motiv kytice ve džbánu z rubové strany této bankovky. Ryzí grafický projev realisticky transformoval do nízkého reliéfu respektujícího liniovou kresbu, jako prvek příznačný pro Svolinského tvorbu. Obdobnými atributy doplnil i plochu lícní strany v okolí státního znaku a na rozdíl od autorů většiny dalších návrhů dosáhl harmonie výtvarného projevu lícní a rubové strany mince.

Jiří Harcuba, jehož návrh obdržel druhou cenu, vycházel za Svolinského dívčí hlavičky na lícní straně zmíněné dvacetikoruny. Komise ocenila snahu inspirovat se Svolinským, ale nerezignovat přitom na vlastní výtvarný projev a převést grafické ztvárnění do plastického reliéfu příznačného pro medailérskou tvorbu. Na druhé straně však komise konstatovala určitý rozpor mezi řešením návrhu lícní a rubové strany mince. Obdobný nedostatek, názorový rozdíl mezi plastickým řešením líce a reliéfním liniovým přepisem Svolinského tvorby na návrhu rubu mince, komise konstatovala u návrhu Ladislava Kozáka, který obdržel třetí cenu.

Kvality Opplova pojetí pamětní mince vynikly tentokrát především na mincích ve špičkové kvalitě, na nichž matné linky na lesklé základní ploše zdůraznily kouzlo grafického projevu.

Mince byly vydány do oběhu 10. ledna 1996.

NEAKTIVNÍ COOKIES

Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.

RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...