UPOZORNĚNÍ: Prodejna Pražské mincovny v Obecním domě (vedle Blanky Matragi) je z důvodu nemoci krátkodobě uzavřena. Rádi Vás obsloužíme v II. patře Obecního domu. Vchod služební vrátnicí.
E-shop Ze světa kovových známek (7) Známky v pohostinstvích

TIP:

Slovanská epopej je cyklus dvaceti velkoformátových obrazů, kterým chtěl Alfons Mucha shrnout dějiny Čechů a dalších slovanských národů. Prohlédněte si tyto zlaté a stříbrné pamětní ražby Pražské mincovny a objevte monumentální plátna v kráse nízkého reliéfu.

Ze světa kovových známek (7) Známky v pohostinstvích

Samozřejmostí provozu hostinců, hotelů, kaváren i dalších pohostinství v minulosti byly známky zpravidla kovové vydané k rozmanitým účelům použití. Společné měly jedno – většina z nich usnadňovala a zjednodušovala provoz podniku.


06.06.2013

Samozřejmostí provozu hostinců, hotelů, kaváren i dalších pohostinství v minulosti byly známky zpravidla kovové vydané k rozmanitým účelům použití. Společné měly jedno – většina z nich usnadňovala a zjednodušovala provoz podniku.


Nejstarší známé kovové známky pohostinských podniků z našeho území jsou pražského původu. Nechaly je vyrazit některé staropražské hostince již v polovině 19. století. Nesly označení Abonement Marke (obr. 1), Speise Marke, později i české legendy Oběd v předplacení (obr. 2), Předplacení na 1 oběd (obr. 3), Jídelní známka a sloužily jako předplatné na oběd. Tím, že při jejich nákupu byla poskytována sleva, zajišťovaly podniku zákazníky a byly tak jedním z prostředků konkurenčního boje. Většina jich byla popsána již v numismatické literatuře druhé poloviny devatenáctého století. První zmínka o těchto ražbách je v prodejním katalogu Killianovy sbírky, kde byl nabízen konvolut o 25 kusech1. Do své neméně obsáhlé sbírky českých ražeb je zařadil i Max Donebauer2. Podobně fungovaly pohostinské známky z pozdější doby, zejména z první poloviny minulého století s nominálními hodnotami 1 oběd (obr. 4), Menu (obr. 5), nebo jen s vyobrazením překříženého příboru (obr. 6).
Známky užívané v hostincích s hodnotou znějící na určitý objem nápoje, obyčejně 1/2 (obr. 7) nebo 1 litr piva nebo jen na blíže neurčené množství – Ein Glass (obr. 8), 1 pivo (obr. 9) či 10 piv (obr. 10), sloužily jako předplatné na oblíbený nápoj. Podobně jako u známek na jídlo i u těchto známek byla při jejich hromadném nákupu předem poskytována sleva. Mezi ražbami pohostinství jsou známky na pivo a další nápoje počtem největší skupinou.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2012



Autor: MAREK CAJTHAML





17. LISTOPAD 1989 – návrhy mince 200 Kč - sada 3x stříbro 34mm patina

Sada tří stříbrných pamětních medailí 34mm v dárkové etui.
Autoři: ak. soch. Zbyněk Fojtů/MgA. Josef Oplištil, DiS./ak. soch. Majka Wichnerová
Rytec: MgA. Miroslav Schovanec, DiS./Tomáš Lamač
Ražba: Pražská mincovna

průměr: 34 mm
hmotnost: 3 x 16 g
ryzost: 999/1000 Ag
hrana hladká
limit provedení proof: 500 ks
limit provedení b.k.: 50 ks
limit provedení patina: 50 ks
emise: 2014
Více podrobností zde."

Získáte kredit: + 34,00 ZM
Objednací kód: CRM2225
Dostupnost:  1-21 dnů
Cena vč. DPH: 2 980,00 Kč

www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté investiční mince. Zlaté investiční slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2019 Zlaté mince - Numismatika