LIBRA VELKÉ BRITÁNIE (2) Bankovky Spojeného království
Bohatou historii britských librových bankovek uzavřeme v tomto čísle, abychom se v příštím vydání mohli věnovat zaniklým librovým systémům.
Ale nepředbíhejme…
Britské bankovky se dočkaly velice záhy indexování. Jako příklad uvádíme jednolibrovou bankovku Pick#363. Bankovka byla vydána jako ND v letech 1928–1948. Důvodem k indexování zmíněné bankovky byla jednak použitá signatura, série bankovky, případně overprint.
Velice zdařilou bankovkou je tzv. soutisk 5 librové bankovky, vydané jako ND (1957-1967; Pick#371) a ND (1961-1963; Pick#372). Tuto bankovku uvádíme především z důvodu dobře patrného portrétu Britannie (vlevo na A) a také barevné diference značící nominální hodnotu vpravo dole na R. Bankovky mají rovněž zcela odlišnou serii.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 6/2015.
Královská zkušenost Portrétování královny Alžběty II.
V seznamu litých a ražených medailí, které jsem vytvořil, je hodně korunovaných
hlav.
Bez výjimky šlo vždy o historické postavy související s českými dějinami. Jejich
řada začíná prvními přemyslovskými králi, pokračuje Lucemburky a králem Jiřím
z Poděbrad, až třeba k císaři Rudolfu II. Ode všech jsem měl potřebný historický
odstup, který takové práci prospívá. Jiná situace nastává, když medailérovým
tématem není historický král nebo císař, ale současný panovník. Mám s takovým
úkolem čerstvou zkušenost a jí se týkají následující osobní poznámky.
V závěru loňského roku mi dala Česká mincovna pří ležitost vytvořit portrét britské královny Alžběty II. Jednalo se o jednu ze čtyř zlatých investičních mincí a tahle
měla mít hodnotu 250 novozélandských dolarů. Víc než materiál a nominál mě samozřejmě zajímal scénář a technické parametry, zejména průměr. Ten byl úctyhodný – 65 mm – a ve volbě motivů jsem měl velmi vítanou volnost. Podmínkou byl portrét královny na averzu a motiv vztahující se k osobnosti Jana Amose Komenského na reverzu, samozřejmě s příslušnými texty. Projekt čtveřice mincí měl představit několik v ýznamných osobností našich dějin, jejichž formát není jen domácí, ale také evropský, případně světový. Můj dialog s mincovnou, vedoucí nakonec ke shodě nad finální dvojicí návrhů averzu a reverzu, probíhal prostřednictvím zasílání skenovaných kreseb, jejich obměn a variant. Kreseb bylo hodně a zůstaly mi jako doklad této rozhodující fáze práce.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2012