Ze světa kovových známek (25)
Účelové známky po roce 1989
Změna politických poměrů a návrat tržní ekonomiky v devadesátých letech minulého století přinesly u nás krom jiného i renesanci účelových známek. Známky už ovšem nedoznaly takového rozšíření, jako tomu bylo v minulosti. Dalším rozdílem, jímž se odlišují od svých svých předchůdců z konce XIX. a první poloviny XX. století, jejichž hlavní funkcí bylo usnadnění a zjednodušení drobné směny, je účel nových známek často pouze upomínkový nebo reklamní. Nová doba přinesla v minulosti neznámé druhy známek, zejména speciální spouštěcí známky do slotů rozmanitých automatů.
Celá řada moderních účelových ražebzní na fiktivní měny. Heršplíř, Jurovalšár, Kravihorec, Tolštejnský groš či krejcar, Třebsko-příbramská Duchva a podobně, to jsou názvy některých vymyšlených měnových jednotek, které mají platnost na turisticky atraktivních teritoriích. Na území bý valého Valašského království, jemuž v letech 2000-2012 kraloval Boleslav I. aka Bolek Polívka, obíhaly Jurovalšár y s kurzem 1:1 k euru (obr. 1). Podle návrhu V ladimíra Oppla je razila mincovna v Jablonci nad Nisou. V zábavním areálu s akvaparkem Babylon v Liberci otevřeném roku 1997 bylo možno získat v automatech nebo na pokladně za 12,50 a 50 Kč známky s hodnotami 1/4 a 1 Babylonská Babka (obr. 2), jimiž bylo možno platit za jídlo, atrakce a jiné požitky uvnitř areálu. Degustační tolar je platidlo valtického podzemí, kde jím návštěvníci hradí předplacený počet sklenek vína v ybraných k ochutnávce (obr. 3).
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2015.
Nume.cz Nový numismatický aukční portál
V loňském roce byl na adrese www.nume.cz spuštěn nový aukční portál, který obohatil
nabídku numismatického materiálu pro všechny, kteří si zvykli obchodovat a získávat
mince, medaile, papírová platidla a řády do svých sbírek na internetu.
V loňském roce byl na adrese www.nume.cz spuštěn nový aukční portál, který obohatil
nabídku numismatického materiálu pro všechny, kteří si zvykli obchodovat a získávat
mince, medaile, papírová platidla a řády a vyznamenání do svých sbírek na internetu.
Na otázky M&B odpovídá Tomáš Smělý, ředitel společnosti NUME ONE s.r.o.
Proč jste se rozhodli Nume založit?
Jaký je váš cíl?.
Prvotní inspirací byl určitě ohromný rozvoj internetového sběratelství ve všech možných podobách. Uvědomili jsme si, že díky internetu se v posledních letech objevila celá
nová velká skupina sběratelů a příznivců numismatiky. Přišlo nám zajímavé spojit klasickou a ověřenou formu internetových aukcí s kvalitním informačním servisem. Naší ambicí je uspět nejen na poli internetových aukcí ale poskytnout sběratelům informační zázemí tak, aby sbírání mincí nebylo jen o vlastnění, ale také o vědění. Teprve potom se sběratelství
mincí stává trvalou vášní na celý život.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2013
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU