Ze světa kovových známek (15) Reklamní známky
Reklamní neboli adresní známky nejsou, podobně jako kouzelnické ražby, při striktním výkladu numismatiky považovány za materiál náležící do oboru, protože až na výjimky nezastupovaly žádnou z funkcí peněz, viz definici M+B 3/2013 str. 16.
Aby byly uchovávány a stále držiteli připomínaly vydavatele, byly efektního provedení připomínající mince, nebo měly vzbudit dojem, že jsou talismanem pro štěstí, což na nich často bývá i uvedeno a mají proto vyobrazené symboly štěstí, nejčastěji čtyřlístky a podkovy. Svým charakterem se podobají spíše medailím, jimž se ve svých vrcholných provedeních přibližují. Určitě ale není ztrátou času se těmito ražbami hlouběji zabývat.
Nejstarší české reklamní známky zachycuje již soupis sbírky českých ražeb W. Killiana z roku 1858 (obr. 1 a 23). Jejich ražba se rozšířila od přelomu 60. let XIX. století zejména v Praze, ale i v Plzni (obr. 2), Teplicích (obr. 3) i v jiných městech. Starší název adresní známky vznikl z toho, že na nich byla uvedena adresa vydavatele. Řada takových ražeb je z doby před jubilejní výstavou v Praze v roce 1891, kde se firmy prezentovaly honosnými známkami (obr. 4). Adresní známky byly připevňovány na dodávané výrobky jako reklamní pozornost, proto byly v ojedinělých případech opatřené dodatečně proraženými otvory. Tato praxe pokračovala i v době první republiky.
Zvláštním druhem reklamních známek byly hrací známky, které se dávaly jako pozornost při nákupech, a byly popsané v M+B 1/2013. Jejich neznámějším zástupcem jsou ražby Vilímkova nakladatelství v Praze s legendou Česká známka ku hře.
Známky s platnou mincí adjustovanou v hliníkovém prstenci opatřeném ražbou byly ražené počátkem XX. století v USA, od počátku následujícího století i v Německu1 a u nás. V době Rakousko-Uherska se vkládala jednohaléřová mince vzor 1892, v meziválečném období pětihaléř vzor 1923. Letopočet na vloženém platidle patrně limitoval dolní časovou hranici vzniku ražby nebo dokonce i známku datoval. Všechny mně známé ražby pražské firmy Wolf & Schleim mají vložený haléř ročník 19032 (obr. 5). Hliník byl z hlediska ražby účelových známek novým materiálem a známky textilního závodu v Rytířské ulici 26 mohou patřit k nejstarším hliníkovým účelovým ražbám u nás. Český výrobní původ těchto ražeb není jistý pro jejich značnou výrobní podobnost se soudobými ražbami z Německa.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2013
KANADA; 10 $ [PICK#112A] 2017
Canada‘s 150th Anniversary
Centrální banka Kanady (Bank of Canada/Banque du Canada; dále BC) emitovala k 1.6.2017 zcela novou polymerovou bankovku o nominální hodnotě 10 kanadských dolarů (CD$; CAD). Odpovídající katalogizace podle BC je B377, klasická katalogizace je Pick#112a. Bankovka navazuje na velmi úspěšné emise z let 2011–2015 (výroční bankovka Queen Elizabeth II). Bankovní hmota obsahuje až 25 % hybridního substrátu a 75 % biaxiálně orientovaného polypropylenu (=BOPP).
Bankovka má jemně fialovou barvu a rozměry 152 x 70 mm. Je vybavena celou řadou moderních ochranných prvků, ale současně postrádá klasické součásti bankovek papírových. Nenajdeme proto vodoznak, konfety ani UV pozitivní vlákna, ochranný proužek (povrchový ani komponovaný do bankovní hmoty) a bankovka zcela postrádá UV ochranu. Na bankovce je dobře viditelný optický znak pro nevidomé v podobě čtyř teček formátu čtverce, který je na povrchu bankovky viditelný dvakrát a to vedle sebe vlevo nahoře na aversu.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2018.