E-shop Strahovská madona - 1 dukát


A+

Strahovská madona - 1 dukát - proof


Náhled Averzní strany - Strahovská madona - 1 dukát - proof Náhled Reverzní strany - Strahovská madona - 1 dukát - proof

Zlatý dukát s motivem obrazu Strahovské madony.
Autor díla: neznámý český mistr, ~1350
Rytec: Tomáš Lamač
Ražba: Pražská mincovna

průměr: 20 mm
hmotnost: Au 3,49 g
ryzost: 986/1000 Au
hrana hladká
limit provedení proof: 500 ks
emise: 2018




Strahovská madona - 1 dukát

Strahovská madona Averz Strahovská madona Reverz

VÝHODY

Dílo českého mistra

Český výrobek
Česká puncovní značka
Materiál Münze Österreich

Včetně dárkové krabičky
Diskrétní balení zásilky
Plné pojištění zásilky v ČR i v SK

SPECIFIKACE

Zlatý dukát s motivem
obrazu Strahovské madony.
autor díla: neznámý český mistr, ~1350
Redukce modelu:
Rytecké úpravy: Tomáš Lamač
Produkce: Pavel Trtík
Mincmistr: Ondřej Koňařík
Ražba: Pražská mincovna a.s.
Certifikát: Státní tiskárna cenin s.p.

průměr: 20 mm
hmotnost: 3.49 g
ryzost: 986/1000 Au
hrana: hladká
emise: 2018
limit proof: 500 ks




Chcete vědět, co znamenají zkratky Proof | B.k. | Patina ?

VÍTE, ŽE: Česká národní banka (ČNB) vydává pamětní stříbrné a pamětní zlaté mince České republiky? Technické požadavky ČNB, kladené na ražbu oběhových mincí ČR, splňují obě české mincovny. Česká mincovna i Pražská mincovna. Na www.zlate-mince.cz najdete produkty obou českých soukromých mincoven i produkty kremnické mincovny.



MADONA STRAHOVSKÁ


v mincovní ploše českého dukátu. Unikátní dílo.

Madona strahovská je jedním ze základních typů českých gotických milostných madon z doby panování Jana Lucemburského nebo Karla IV., před rokem 1350. Původ obrazu je neznámý. Roku 1862 ho získal do sbírek Strahovského kláštera generální opat premonstrátů Jeroným Josef Zeidler.

Tempera na dřevěné desce potažené plátnem, 94 x 84 cm, Inv. č. O 539. Obraz byl v době baroka v dolní části seříznut a částečně přemalován. Také obloukové zakončení v horní části obrazu může pocházet z pozdější doby. Do původní podoby obraz restauroval Bohuslav Slánský.

Vyobrazení madony vychází z francouzských předloh a českých nástěnných maleb z doby před rokem 1350 (Doudleby, Dražice, Brandýs). Vykazuje silné italsko-byzantské vlivy, které sahají až k typu tzv. Kykkotissy z doby panování císaře Alexia I. Komnenose (1081-1118), uchované v klášteru Kykkos na Kypru. Obraz slohově souvisí s Vyšebrodským cyklem a nejstaršími deskovými obrazy českých madon (Madona z Veveří, Madona zbraslavská). Panna Maria je zobrazena jako Královna nebes s korunou i čelenkou. S Madonou z Veveří se nápadně shoduje v řadě znaků a lze předpokládat, že oba obrazy měly společnou předlohu. Jde o vyobrazení Mariina šátku, koruny a čelenky, ornamenty ve svatozáři a vzor zdobení lemu jejího pláště s třásněmi, formu účesu i zalamování roucha a obrysové linie kolem levého ramene. Poloobnažené dítě v průsvitné roušce, zdůrazňující jeho nahotu, se levou rukou drží šátku a v pravé svírá stehlíka, který ho klove do palce Shodné je rovněž řasení průsvitné roušky nebo kříž vložený do nimbu dítěte, který symbolizuje jeho budoucí osud.

Strahovská madona se od ostatních českých madon liší větší velikostí desky a mohutností postav matky i dítěte. Obraz byl patrně určen pro pohled z dálky. Typologií tváře, kterou charakterizují mandlovité oči, protáhlý nos a jemná ústa, je nejblíže italským vzorům, zejména sienskému malířství poslední čtvrtiny 13. století. Obličejový typ madony se smyslově plnou tváří a měkkým a laskavým výrazem je východiskem k lyrickému půvabu českých milostných madon. Jistou fyziognomickou podobu vykazuje také tvář anděla držícího korunu Panny Marie na obrazu Kladské madony. Italským motivem je něžné gesto pravé ruky matky, která mezi prsty svírá loket dítěte. Vytočení chodidla malého Ježíška směrem k divákovi se vyskytuje už u Madony vladimirské z pol. 12. století a na sinajských ikonách. Tento motiv, jinde v Evropě vzácný, je v českých zemích v době kolem poloviny 14. století velmi oblíbený a vyskytuje se na deskových obrazech madon, v nástěnných malbách i v knižních iluminacích. Dítě, které je neobvykle aktivní a zaujímá velkou část plochy obrazu, musí matka přidržovat oběma rukama. Zatímco u Madony z Veveří dítě pohlíží na matku, zde se od ní odvrací ve složitém pohybu s množstvím směrových protikladů a pohledem směřuje k věřícím.

Strahovská madona

Detail obrazu Madony strahovské.

Strahovská madona
Strahovská madona
Oproti byzantským předlohám dochází u gotických madon k některým změnám v dílčích motivech, které mají symbolický význam. Místo svitku, který představoval Boží slovo, svírá dítě v ruce stehlíka jako připomínku svého budoucího utrpení. Tento pták se živí semeny bodláku a odkazuje tak na Ježíšovu trnovou korunu. Podle legendy vytrhával trny z Kristova čela při cestě na Golgotu a přitom si potřísnil peří jeho krví. Mariánským číslem je devítka, kterou zde symbolizují kameny a trojlisté výběhy na koruně madony. Výkladem vyobrazení koruny se zabývá již anonymní spis z 11. století Liber de corona virginis. Na jiných obrazech je devět hvězd nad hlavou Panny Marie (Navštívení, Vyšebrodský cyklus, 1340) nebo devět holubic (Adorace Páně z Hluboké, 1380).

Na obraze zaujme nejen nezvykle velký formát, ale též barevnost, připomínající svůj původ v byzantském ikonopisu. Fascinující je dynamika proplétajících se linií, která zde byla dovedena k dokonalosti. Je to především díky neobvyklé pozici Božího dítěte v rukou matky. Jeho neklid je náznakem pozdějšího osudu, stejně tak zvláštně rozpažené ručičky mohou připomínat Kristovo utrpení na kříži. Na něj poukazuje i stehlík, jenž malého hocha klove do palce ruky. Dle jedné z legend mu tento ptáček vytrhával trny z čela, když Kristus nesl svůj kříž na Golgotu. Přitom si peří potřísnil kapkou krve, což pak stehlíkovi zůstalo jako jeho charakteristické znamení. Téma umučení můžeme spatřovat i v chodidle, otočeném směrem k nám, kam byl později při ukřižování zaražen jeden z hřebů. Kristova matka má na hlavě krom koruny také čelenku. Tento ryze český motiv nalezneme na zobrazení několika dalších madon z poloviny 14. století, nelze tak vyloučit spojitost s císařem Karlem IV. a jeho úctou k Bohorodičce.

Vladimír Oppl

Stehlík
detail obrazu.


STRAHOVSKÁ OBRAZÁRNA
Královské kanonie premonstrátů na Strahově

Strahovský klášter po staletí pečoval o vzdělanost a kulturu. Již v 18. století zde existovala hodnotná sbírka obrazů. Rok po svém zvolení strahovským opatem (1834) se Jeroným Josef Zeidler rozhodl pro vybudování obrazárny. Stalo se tak v souvislosti se zájmem o Růžencovou slavnost, stěžejní dílo Albrechta Dürera, jež bylo v té době v majetku kláštera. Do obrazárny bylo hned po zřízení umístěno na 400 obrazů. V průběhu dalších let byla získána řada významných děl a byl také pořízen katalog. V sedmdesátých letech 19. století čítala obrazárna přes tisíc položek. Sál se stovkami obrazů navštěvovaly ročně desítky, později stovky zájemců z celé Evropy. Přesto byla možnost zhlédnout sbírku omezena jejím umístěním v prostorách klauzury. Po násilném zrušení kláštera roku 1950 došlo k rozchvácení sbírek, nejhodnotnější části převzala pražská Národní galerie a další díla se většinou dostala do správy památkových objektů.

Knihovna

Knihovna kláštera

Filozofická hala
Filozofická hala kláštera
Strahovská knihovna je knihovnou Královské kanonie premonstrátů na Strahově. Historická část knihovny ve svém fondu obsahuje přes 200 000 svazků, z toho přes 3000 rukopisů a 1500 prvotisků, uložených ve zvláštním depozitáři. Nejstarší část dnešní knihovny, tak zvaný Teologický sál, vznikl v letech 1671–1674 podle návrhu a pod vedením G. D. Orsiho. Nástropní fresky od strahovského řeholníka Siarda Noseckého jsou z let 1721–1727. V sále je uložena hlavně teologická literatura, většinu severní stěny pokrývají různá vydání Bible.

Hlavní klenutý sál historické knihovny, nazvaný Filosofický, o rozměrech asi 10 x 32 m sahá přes dvě patra budovy a má zhruba v polovině výšky ochoz. Vznikl úpravou původní sýpky v letech 1783–1785 s novým průčelím od I. J. Palliardiho a sochami Ignáce Františka Platzera. Roku 1792 byl upraven tak, aby se sem mohl přestěhovat knihovní mobiliář z roku 1778 ze zrušeného kláštera v Louce u Znojma. Nástropní fresky jsou od Františka Antonína Maulbertsche z roku 1794 a znázorňují duchovní vývoj lidstva.

RUČNÍ PRÁCE
mistrů ryteckého řemesla

Od vytvoření návrhu do okamžiku ražby prvního dukátu uběhnou týdny času. Zdařilý přenos reliéfu ze sádry do oceli razidel je dlouhý výrobní proces. I když se v něm využívají nejmodernější strojírenské technologie, stále zde převažuje nezastupitelná ruční práce. Jsou to doslova orgie preciznosti, dokonalé souhry rytců, brusičů, obráběčů, soustružníků a leštiček, kterým celé týdny prochází rukami stále jeden kus oceli. Z něj je s chirurgickou přesností odebírán přebytečný materiál. Žádný detail z portrétu se přitom nesmí ztratit. V razidle se nesmí poškodit ani nejmenší kousek. Chyba se nedá vrátit zpátky. Tam kde sochař modeluje hlínou, může svou práci opravovat. Pokud má těžkou ruku a odebere z modelu víc hlíny, než chtěl, snadno přidá novou a místo se opraví. Rytci takovou možnost nemají. Jejich práce musí být vždy naprosto dokonalá.

Narození sv. Václava

Ruční provádění ryteckých úprav je klíčem k nejvyšší kvalitě.

Rytec pražské mincovny při práci
Tomáš Lamač
Razidla procházejí postupně šestnácti fázemi výrobního procesu. Dojde-li kdykoliv k jejich poškození, začíná výroba opět od začátku. Z válce speciální švédské práškové oceli se v jednotlivých krocích odděluje potřebný materiál, který se obrábí do přesně stanovené geometrie. Na originál razidla se pak redukčním zařízením přenáší obraz reliéfu ze sádrového modelu. Čím větší je průměr budoucí medaile, tím více dnů tato operace probíhá. Nejjemnější detaily se do oceli ryjí ručně pomocí stejných speciálních rýtek a nástrojů, které používali už renesanční mistři. Novinkou moderní doby je, že dnes rytci při práci osm hodin denně sledují každý svůj pohyb optikou mikroskopu se speciálním osvětlením.



RAŽEBNÍ PROTOKOL
Autorské odražky nebyly vydány.
Raritní provedení: není evidováno
Razí výhradně Pražská mincovna a.s.
Certifikát Státní tiskárny cenin s ochrannými prvky.




POZNÁMKA
Zakázková výroba na objednávku.
Expresní realizace objednávky.
Medaile není zobrazena ve skutečné velikosti. Kliknutím na obrázek se zvětší.
K medaili je dodáván certifikát potvrzující její parametry.
Do prodejní ceny se nyní promítá pohyb cen na trhu drahých kovů.

DPH 21% v ceně

KATEGORIE
- Pražská mincovna > Díla českých mistrů

DOSTUPNOST
Dostupnost zboží: Centrála - Dostupnost na prodejnách ?
kód: CRM3320 madona - 1 dukát - proof24 hodin



KREDIT
Kredit pro věrnostní program ZLATÉ MINCE
kód: CRM3320 nákupem získáte +73,00 ZM





NÁKUP BEZ REGISTRACE
Nejste sběratel, ale mince se vám prostě líbí? Objednejte si ji rychle a pohodlně i bez registrace. Je to snadné. Zboží Vám doručíme dobírkou České pošty (poštovné, dobírkovné a pojištění v ČR ve výši 150 Kč), nebo jej připravíme k osobnímu odběru na některé z našich prodejen.


Vybraný produkt:

Počet:

Způsob dodání

Jméno:

!

Adresa:

!

Město:

!

PSČ:

!

Telefon:

!

E-mail adresa:

!

Poznámka:


Kontrolní kód:

!

Opište kontrolní kód z obrázku do políčka.

*Cena je včetně DPH (Investiční zlato se sazbou 0 %). Koupí se nezavazujete k dalším odběrům.

HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
4,6

Hodnotilo 11 sběratelů

Hlasovat mohou pouze
přihlášení uživatelé!




SDÍLEJTE S PŘÁTELI
Poradce
UMÍME VÁM PORADIT

Otakar Dušek - nejlepší medailér světa. Za své realizace posbíral řadu ocenění. Prohlédněte si díla Otakara Duška v naší nabídce jeho umělecké tvorby.

Na prodej zlata se specializujeme již 16 let!


Mince
Zvětšený náhled
Reverz
Averz

Vyberte myší na Averz/Reverz, část ke zvětšení.
Použijte kolečko myši pro zůžení/roztáhnutí této části.
Fotografie jsou ve velikosti 1600 x 1600 bodů.
Při vysokém zvětšení je obraz digitálních dat rastrován.
Fotografie jsou chráněny autorským zákonem.


ČNB uzavírá objednávkové období na další emise mincí. Ověřte si, zda máte na svém účtu závaznou rezervaci na mince 5000 Kč Hrad Švihov, 200 Kč První pražská defenestrace a 500 Kč Zahájení vydávání československých platidel

Jubiljení dukáty se razí exkluzivně s ročníkem 2018. Český lev, Moravská orlice, Slezská orlice a Slovenský dvojkříž jsou připomínkou 100 let od založení Československa.



ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Úryvky z publikovaných článků:

MACAU–SOUČÁST VELKÉ ČÍNY Monetární systém a stručná historie MILOŠ KUDWEIS
Macau (澳門; zjednodušené znaky: 澳门; pinyin: Àomén, portugalsky Macau) je bývalá portugalská kolonie, od roku 1999 zvláštní správní oblast Čínské lidové republiky.

V literatuře je Macao označováno jako jedna ze součástí tzv. velké Číny. Oficiální měnou na Macau je pataca (sing.;plurál patacas). Dílčí jednotkou pataca je avos2a - b (1/100). ISO kód měny je MOP. Pataca je pevným kurzem (1 : 1–1.03) navázána na hongkongský dolar (HKD; také HK$).

Termín pataca se dříve objevoval v různých variantách, jako je patacao, patace, pattacon nebo patagon. Zcela původně termínem pataca jsou značeny mince, ražené portugalským panovníkem Petrem II na území Brazilie. Později se pojmem pataca označovalo, především na území Brazilie, peso. Označení tereziánský tolar nahrazoval termín pataca v portugalských koloniích v oblasti severovýchodní Afriky. Pataca byla v letech 1910–1968 také měnovým systémem tzv. portugalského Timoru (Pick#1–Pick#30). Tyto bankovky tištěné prostřednictvím Banco Nacional Ultramarino (od roku 1905 také na území Macaa) v Lisabonu nebo Bradbury Wilkinson v Londýně byly označovány na reverzu termínem PAGÁVEL EM TIMOR. Dílčí jednotkou také v tomto případě byl avos.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2017.



Historická mince jako inspirace Medailéři a pražský groš
Oběžné mince a medaile měly vždy leccos společného, přinejmenším výtvarnou formu a autora.

Ve starých mincovnách uměli řezači želez udělat podle objednávky stejně dobře razidlo pro minci i pro medaili. Kupodivu ani dnes se tahle souvislost úplně neztratila. V seznamech realizací mnoha soudobých medailérů najdeme vedle sebe medaile i mince. V osobě jejich autora však můžeme pozorovat ještě jednu, méně obvyklou vazbu.

Zvláštní případ propojení mince a medaile nastane ve chvíli, kdy si umělec vypůjčí starý mincovní obraz pro svou aktuální práci. Není přitom důležité, jestli právě pracuje na medaili nebo pamětní minci, protože ta má, navzdory nominálu, blíž k medaili než k oběžné minci. Zápůjček tohoto druhu bývá kupodivu dost. Bude to tím, že reliéfy dobových mincí nesou ve svých pregnantních kompozicích množství informací vyjádřených úspornými a přitom účinnými výtvarnými prostředky. Využití se tedy přímo nabízí. V mincovních reliéfech jsou asi nejvýraznější figurální motivy, zejména hlavy, poprsí nebo celé figury. Dále mince disponují například motivy heraldickými, reliéfy staveb a jejich souborů, také mnoha věcnými náměty a jejich skladbami. To vše, kromě již zmíněného nominálu, doplňuje ornament, dobové písmo a někdy, zejména v pozdějších dobách, i letopočet..

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 6/2013

INVESTIČNÍ ZLATO NENÍ ZATÍŽENO DANÍ Z PŘIDANÉ HODNOTY
Tento fakt dělá z investičního zlata naprosto jedinečnou komoditu. Zlato jsou tak jediné reálné aktiva, osvobozené od daně. Své finanční prostředky proto můžete převést na investiční zlato bez daňové penalizace. Pro zlato je to obrovská přednost. Proto lidé investují do zlata raději než do stříbra, diamantů, starožitností, umění, obrazů nebo nemovitostí. Ty všechno jsou zatíženy DPH ve výši 21 procent.
ZLATÉ MINCE ZARUČUJÍ ANONYMITU VLASTNICTVÍ
Technologie ražby investičních mincí nedovoluje jejich označení sériovými čísly. Mince jsou proto anonymní a poskytují svému majiteli větší soukromí při nakládání s nimi. Tato výhodná vlastnost však může být na přítěž v situaci, kdy potřebujete prokázat vlastnictví zlatých mincí. Například v případě jejich zcizení.
SVATOVÁCLAVSKÁ KORUNA S DPH NEBO BEZ?
Svatováclavská koruna je stejně jako mnoho uměleckých předmětů vyrobena ze zlata vysoké ryzosti, splňující zákonné požadavky. Protože se však nejedná ani o platnou minci, ani o slitek z akreditované rafinérie, probíhal by její případný prodej s daní. Proto si pamatujte, že ne všechno zlato může být obchodováno legálně bez DPH.
SVATOVÁCLAVSKÁ KORUNA S DPH NEBO BEZ?
Svatováclavská koruna je stejně jako mnoho uměleckých předmětů vyrobena ze zlata vysoké ryzosti, splňující zákonné požadavky. Protože se však nejedná ani o platnou minci, ani o slitek z akreditované rafinérie, probíhal by její případný prodej s daní. Proto si pamatujte, že ne všechno zlato může být obchodováno legálně bez DPH.
www.Zlate-Mince.cz - Investiční zlato. Zlaté investiční mince. Zlaté investiční slitky. Stříbrné mince. Limitované ražby a medaile Pražské mincovny, České mincovny a Mincovny Kremnica, mince ČNB a NBS. ©2003-2019 Zlaté mince - Numismatika