Mince a bankovky v novém
Možná se ptáte, proč náš časopis změnil podobu. My jsme se stejně zeptali vydavatele časopisu Mince a Bankovky – pana Jiřího Doležala. Pokud byste snad měli další dotazy, ptejte se na mince2010@gmail.com.
Časopis opět mění podobu. Je znatelně tenčí, proč?
Jedná se o několik důvodů. Chceme se dostat na stánky a do prodejen s tiskovinami. Pokud necháme sto stran, tak tento krok neufinancujeme. Tímto krokem snížíme náklady a rozšíříme vydání časopisu po celé České republice. Dále bychom, v případě úspěchu tohoto kroku, chtěli vydávat časopis jako dvouměsíčník.
Změní se také cena předplatného?
Zajisté a to je další důvod, proč tento krok děláme. Je nám vyčítáno, že je předplatné drahé, takto se sníží na polovinu. Nyní stojí předplatné na rok 396 Kč, od tohoto měsíce pouze 198 Kč. Předpokládáme, že si časopis zakoupí i skupina sběratelů s nižším příjmem. Chceme se stát nejčtenějším časopisem pro sběratele.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2011.
Anomálie na pražských groších Karla IV. (3) Písmo a chyby v opisech na pražských groších Karla IV.
Pražské groše lze časově třídit i podle typu a charakteru písma. Chce to však jistou míru zkušenosti.
V ustálené kresbě gotické majuskule je totiž daleko obtížnější postřehnout jeho individuální rozdíly než u ostatních prvků mincovního obrazu. U Karlových grošů, na rozdíl od grošů Václava II. a Jana Lucemburského, je situace ztížena tím, že oboustranně dobře čitelné ražby jsou poměrně vzácné.
Tuto problematiku již v minulosti správně zhodnotil Karel Chaura, když napsal: „Smolík při popisu grošů neudává velikost a praví, že groše Karla IV. jsou většinou špatně zachovalé, což dlužno opraviti v tom smyslu, že jsou špatně ražené. Nejasnost rázu byla zaviněna jednak tenkým střížkem, hlavně však rychlou a nedbalou prací mincířů (pregéřů) a nikoli špatnou zachovalostí, kterou by způsobovalo opotřebování povrchu mince dlouhým oběhem, čímž by poklesla i váha grošů.“
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2011
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU